Apu

Italialainen formulakuski Antonio Giovinazzi: "Yritän oppia Kimiltä"


Antonio Giovinazzi on Kimi Räikkösen F1-uran 13. tallikaveri. – Pidän häntä opettajana ja vertailukohtana, italialaiskuski sanoo Räikkösestä.
Kuvat All Over Press

Nuorukainen on kolmas italialaiskuski, jonka kanssa suomalaisveteraani ajaa samassa tallissa. Antonio Giovinazzi, 25, ei kuitenkaan ole nuorin tallikaveri Räikkösen pitkällä uralla. Ensimmäinen tiimipartneri Nick Heidfeld oli 23-vuotias, kun hän ajoi yhdessä silloisen suomalaistulokkaan kanssa Sauberilla 2001.

– Tallikavereita on tullut ja mennyt. En ole koskaan pitänyt niistä lukua. Olen keskittynyt aina vain omiin hommiini – ja niin teen nytkin, Räikkönen totesi talvitestien haastattelussamme.

Giovinazzi on Ferrarin kuskiakatemian kasvatti. Edesmennyt pääjohtaja Sergio Marchionne kaavaili hänestä ensimmäistä Ferrarin italialaista tallikuljettajaa. Nyt Giovinazzilla on näytönpaikka, kun hän lunasti paikan Alfa Romeolla Räikkösen rinnalta.

– Minulla ei ole mitään tekemistä Ferrarin junioritiimin kanssa, Räikkönen vetäytyi tallikaverinsa kasvatusvastuusta, vaikka Alfa Romeo onkin valjastettu yhteistyöhön Maranellon miehistön tukemiseksi.

– On upeaa päästä ajamaan Kimin kaltaisen maailmanmestarin kanssa. Yritän oppia häneltä mahdollisimman paljon. Yhteistyömme on alkanut hyvin. Puhumme paljon ja viemme kehitystyötä samaan suuntaan, flunssainen Giovinazzi liehakoi.

Surkea alku GP-uralle

Giovinazzi ajoi ensimmäiset Grand Prix -kisansa jo 2017 päästyään Sauberin varakuskina lomittamaan alkukaudella talven kolhuista toipunutta Pascal Wehrleinia. Suoritukset surkealla autolla olivat vieläkin surkeampia. Niinpä Australian avauskisaan italialaiskuski haluaa lähteä puhtaalta pöydältä muistelematta menneitä.

Antonio Giovinazzi ajoi ensimmäiset GP-kisansa Sauberin tallissa vuonna 2017.

Giovinazzi on Alfa Romeon virallinen kilpakuljettaja. Hän aloitti uransa kolmevuotiaana kartingissa ja jatkoi 2012 varsinaisiin autoihin: Formula Abarth, Formula 3, sitten 2016 GP2. Hän teki Ferrarin kanssa sopimuksen ja pääsi nyt vakituiseksi kisakuskiksi.

– Tavoitteeni on tehdä italialaiset ylpeiksi minusta, Giovinazzi kertoo.

Kuinka tärkeää nuorukaiselle on päihittää kokenut tallikaverinsa?

– Rehellisesti sanottuna se ei ole tavoitteeni. Tähtäimessäni on pystyä parantamaan esityksiäni kisa kisalta. Katsotaan, mihin se riittää. Parasta minun kannaltani olisi pystyä tekemään paras mahdollinen tiimille joka kerta.

Kuinka paljon painetta Räikköstä vastaan asettuminen luo uraansa rakentavalle tulokkaalle?

– Tällä hetkellä keskityn vain omiin tekemisiini. Tiedän, että vieressä pilttuussa on todella vahva tiimikaveri, joka huokuu kokemusta ja itseluottamusta. Pidän häntä opastajana ja vertailukohtana. Tavoite on tehdä hyvää yhteistyötä ja viedä auton kehitystä mahdollisimman pitkälle.

Kimi on tottunut tallikavereiden uhkaan

Räikkönen on tottunut tallikavereihin, joiden ainoa tavoite oli hänen itseluottamuksensa murskaaminen. Heidfeld oli aikanaan se kuskilupaus, josta piti tulla McLaren-Mercedeksen seuraava kuski. Sen paikan nappasikin Räikkönen.

McLarenilla Kimi lopetti David Coulthardin mestaruusunelmat alkuunsa ja päätti myös Juan Pablo Montoyan mahtipontisen uranousun. Ferrarilla tuli mestaruus, Lotuksella loistava paluu rallista radalle. Vuonna 2014 Ferrarilla Räikkönen kärsi kaikkein ikävimmällä tavalla koko paketin itselleen rakentaneen tallikaveri Fernando Alonson politikoinnista. Neljä viimeistä vuotta menivät sitten enemmän ja vähemmän Sebastian Vettelin varjossa.

Nyt Räikkönen on taas vapaa kaikista suoritustasoaan rajoittavista tekijöistä. Siinä Giovinazzin on vaikea päästä loistamaan.

Julkaistu: 15.3.2019