Profiili ja asetukset
Tili
Hallinnoi tiliä
Kirjaudu ulos
Avun pääkirjoitus

Onko 17-vuotias sittenkin liian nuori rattiin? Ikäpoikkeusluvan ehtoja pitää tiukentaa

Suurin osa ajaa varmasti fiksusti ja vastuullisesti, mutta osa ikäpoikkeusluvalla 17-vuotiaana ajokortin saaneista keskittyy lähinnä rälläämiseen ja rellestämiseen iltaisin ja yöaikaan

30.6.2025 Apu

Kuluneen kevään aikana on tapahtunut jo kaksi kuolemaan johtanutta auto-onnettomuutta, joissa kuljettajana on ollut 17-vuotiaana ikäpoikkeusluvalla ajokortin saanut nuori. Kesäkuun alussa kuoli kaksi nuorta, kun auto suistui louhokseen Laitilassa. Myös huhtikuussa menehtyi kaksi ihmistä henkilöauto-onnettomuudessa – tällä kertaa vuonna 2008 syntyneet tytöt Nurmijärvellä. Kolmas nuoren kuolemaan johtanut onnettomuus tapahtui juuri ennen juhannusta Sotkamossa. 17-vuotiaan kuljettajan ajoluvasta ei ole tarkempaa tietoa.

Onnettomuudet ovat osallisille ja heidän läheisilleen järkyttäviä tragedioita, eikä jälkiviisastelu saa niitä tekemättömiksi. Viimeistään nyt on kuitenkin syytä pysähtyä ja miettiä, millä keinoin vastaavilta tragedioilta voidaan tulevaisuudessa välttyä.

Varsinkin alaikäisten kuljettajien yöaikainen ajaminen pitäisi saada loppumaan.

Vuonna 2018 tehty helpotus ajokortin saamiseen ikäpoikkeusluvalla on lisännyt alaikäisten henkilövahinkoihin johtaneiden onnettomuuksien määrää merkittävästi. Nykyään poikkeusluvan voi saada, jos kulkeminen esimerkiksi kouluun tai harrastuksiin edellyttää autolla ajamista. Yli 90 prosenttia hakijoista saa luvan, ja nykyään ajokortin onkin hankkinut jo yli kolmannes ikäluokasta.

Ihmisen kehityksessä ja kypsyystasossa tuskin on merkittävää eroa 17- ja 18-vuotiaiden välillä. Siinä saattaa olla, mihin tarpeeseen autoa käytetään. Suomi on harvaan asuttu maa ja monella seudulla liikkuminen on haastavaa ilman ajokorttia. Todennäköisesti suurin osa nuorista ajaa fiksusti ja käyttää autoa harrastus- ja koulumatkoihin. On silti selvää, että osa keskittyy lähinnä älyttömään rälläämiseen ja rellestämiseen iltaisin ja yöaikaan. Tämän takia valmistelussa olevat hallituksen muutokset ajokorttilakiin ovat ehdottoman kannatettavia. Varsinkin alaikäisten kuljettajien yöaikainen ajaminen pitäisi saada loppumaan. Myös poikkeusluvan ehtoja pitää tarkastella uudelleen.

Seuraa Apu360:n WhatsApp-kanavaa

Koska jokaisella tarinalla on merkitystä.

Kommentit
Ei kommentteja vielä
Katso myös nämä
Uusimmat
Tilaa uutiskirje tästä

Tulossa vain kiinnostavia, hauskoja ja tärkeitä viestejä.

terve
KäyttöehdotTietosuojaselosteEvästekäytännöt