
Hyvä peli syntyy siitä, kun arvaa pelaajan tarpeet ja toiveet tarpeeksi oikein, sanoo pelisuunnittelija Karoliina Korppoo. Hänen suunnittelemaansa Cities: Skylines -peliä on myyty yli miljoona kappaletta. Suomalainen pc-peli pystyi samaan viimeksi 2000-luvun alussa.
Kierrätä vanhaa. ”Jos jokin asia on jo tehty, tutkin mieluummin, miten sitä voisi hyödyntää kuin yritän keksiä saman uudelleen. Olen hyvä etsimään oikoteitä ja yhdistelen luovasti olemassa olevia systeemejä. Nyt on menossa vintage-pelien uudelleen tuleminen. 1990-luvun alun peleistä otetaan ideoita, ja niitä toteutetaan uudella teknologialla.”
Tee taustatyöt hyvin. ”Teen pelejä pelaajille, en itselleni. Suunnittelija ei voi koskaan katsoa luomustaan siten kuin ensikertalainen sen näkee, joten käyttäjäkokemusten selvittäminen on tärkeää. Seuraan pelifoorumeiden keskusteluja saadakseni tietoa ja palautetta.”
Tunne asiakkaan tunteet. ”Työni on pelaajaan samaistumista, jonkinlaista empatiaa. Minun on helppo mennä muiden tunteisiin sisään. Avainasia on antaa pelaajalle onnistumisen kokemuksia.”
Vähennä omaa tunnetta. ”Tämä on bisnestä. Liian kovalla tunteenpalolla palaa nopeasti loppuun. En koeta tehdä maailman parasta peliä, vaan parhaan mahdollisen pelin annettujen resurssien puitteissa. Alan jatkuvuus on hyvä muistaa. Kaikkia paukkuja ei tarvitse laittaa yhteen tuotteeseen, vaan syntyneitä ideoita voi toteuttaa myös tulevissa peleissä.”
Ole osa isoja aivoja. ”Pelialalla on tärkeää toimia tiimissä. Ihmisten ammattitaidot tukevat toisiaan. On hyvä, etten tiedä teknisiä rajoituksia, etten jää niihin jumiin. Mietimme koodaajan kanssa mahdollisia toteutustapoja yhdessä. Keskustelun kautta löytyy monesti jotakin arvokasta ja hyvää.”
Ota rennosti. ”Eteen tuijottaminen ja ajattelu ovat osa työtä. Ei pidä tuntea syyllisyyttä siitä, ettei valmista tule koko ajan. Pitää luottaa siihen, että kaikki hoitavat osansa. Olan yli hengittäminen tappaa luovuuden.” ■