Eeva

Hiilenkäytön mestari Robert Longo ei kaihda poliittisia teemoja



Hiilenkäytön mestari Robert Longo ei kaihda poliittisia teemoja

Sara Hildénin taidemuseo esittelee ensimmäisenä pohjoismaissa laajasti Longon töitä.
Teksti Eeva toimitus

Robert Longo, Nimetön (Cavaliere Bianco) -hiilipiirustus, 2014.

Taiteilija peittää suuren, valkoisen paperin kerroksittain hiilipölyllä. Sen jälkeen hän alkaa käsitellä haurasta hiiltä: pyyhkii, veistää, sivelee. Lopulta, pitkän ajan päästä, hiilestä nousee esiin kuva.

Ja millainen kuva! Newyorkilaisen kuvanveistäjän Robert Longon (s. 1953) hiilipiirustukset ovat huikean taidokkaita, lähes valokuvamaisen tarkkoja. Longon kyvyt eivät kuitenkaan typisty muotoon, hänen taiteessaan sisältö on yhtä tärkeä.

Sara Hildénin taidemuseo esittelee ensimmäisenä pohjoismaissa laajasti Longon töitä. Teoksia nähdään kolmelta vuosikymmeneltä.

Longo viittaa teoksissaan elokuviin, kirjallisuuteen, dokumentaariseen valokuvaan ja taidehistoriaan. Vaikka viittauksia ei tuntisikaan, teoksista saa paljon irti. Kun majesteettinen, vangittu tiikeri katsoo suoraan silmiin, iho nousee kananlihalle.

Tuoreimmat työt ovat tiukasti kiinni Yhdysvaltojen nykytodellisuudessa. Longo on esimerkiksi ottanut aiheekseen amerikkalaisen kansanliikkeen, joka kritisoi poliisien väkivaltaa mustaihoisia kansalaisia kohtaan.

Hungry Ghost -sarjassa Longo muokkaa klassikkomaalauksista otettuja röntgenkuvia ja luo niistä uusia, kiinnostavia tulkintoja.

Teksti: Ninni Sandelius

Robert Longo Sara Hildénin taidemuseossa Tampereella 14.1.2018 asti. Arvio löytyy myös Eevan numerosta 11/2017.

Julkaistu: 5.11.2017