
Nuoret barokkimusiikkiin erikoistuneet muusikot perustivat Helsingin Barokkiorkesterin, HeBon, 20 vuotta sitten. He halusivat tuoda Helsingin maailmankartalle tälläkin alalla. Orkesterin taiteellinen johtaja Aapo Häkkinen, 41, on itse kansainvälisesti menestynyt cembalisti.
Mikä on menestyksen takana? Laatu ja sisältö. Tämä kuulostaa ehkä itsestäänselvyydeltä, mutta käytännössä ei ole sitä. Kulttuuria arvioidaan liian usein sen ulkoisvaikutusten perusteella. Kompromissiton lähestymistapamme vetoaa niin yleisöön kuin muusikoihinkin.
Mikä on muuttunut ajan myötä? Iso muutos oli Musiikkitalon avautuminen. Sitä ennen esiinnyimme enemmän ulkomailla kuin Suomessa, nyt melkein kaikki ohjelmamme kuullaan täälläkin ja yleisömäärä on moninkertaistunut.
Mikä barokissa puhuttelee? Taideteoksesta tekee ajattoman se, että sen viesti on kenen tahansa mahdollista vastaanottaa kaikkina aikoina. Tietysti tämä edellyttää ymmärrystä ja mielikuvitusta. Taiteen tehtävä on auttaa asettumaan toisten asemaan ja siten muuttaa meitä.
Millainen juhlakonsertista tulee? Mukana on tärkeitä kansainvälisiä kumppaneitamme vuosien ajalta: viisi laulusolistia ja Viron filharmonian kamarikuoro. Kristiina Helinin lankainstallaatio muuttaa Musiikkitalon salin mielikuvitusmetsäksi. Bachin ja Schumannin musiikki luotaa näkyjä ihmisyyden peruskysymyksiin, joista kuulija saa peilata itseään.
Miten HeBon matka jatkuu? Kuukausittaisessa Vanhan musiikin sarjassa kuullaan sävellyksiä 1500-luvulta 1800-luvulle. Ohjelmista osa viedään myös kiertueille Englantiin, Espanjaan ja Japaniin.
Helsingin Barokkiorkesteri 20 vuotta -juhlakonsertti 24.9. Musiikkitalossa. Haastattelu löytyy myös Eevan numerosta 9/2017.