
Hautaustoimisto myy arkkuja ja hevifestarilippuja yhdessä – Hinnastossa leikitellään ”pedon luvulla”
Hautaustoimisto Mikko Mononen ja Tuska Festival jatkoivat yhteistyötään yllättävällä tavalla. Yhteistyömallistoon kuuluu arkku, uurna ja vainajapaita.
Metallihenkisesti kuvioidut hauta-arkku, uurna ja pellavapaita, sellaisia syntyy, kun hautaustoimisto ja raskaan musiikin festivaali tekevät yhteistyötä. Helsinkiläinen hautaustoimisto Mikko Mononen ja Tuska Festival julkaisivat Suvilahti-yhteistyömallistonsa tällä viikolla. Tuotteet on suunnitellut hautaustoimistonhoitaja, taiteilija Maria Alho.
Hautaustoimiston toimitusjohtaja Arto Alho kertoo, että tuotteet jäävät pysyväksi osaksi heidän tuotetarjontaansa.
– Ei ole kovin tavallista, että joku haluaa ostaa arkun tai uurnan ennakkoon, mutta ei se ole täysin poikkeuksellistakaan. Tässä ei ole kyse mistään kampanjasta, jolla haluaisimme myydä näitä tuotteita etukäteen kenellekään. Mallisto on luotu luonnollisena jatkumona kumppanuudellemme Tuska Festivalin kanssa, Arto Alho kertoo sähköpostitse.
Kumppanuus alkoi viime kesänä, kun Tuska kutsui hautaustoimiston festivaaleille tuomaan hautausalaa ja hautajaisiin liittyviä asioita esille.
Uuden yhteistyön merkeissä Tuska tarjoaa arkun ostaneille festariliput.
”Mallistoa on pidetty tyylikkäänä.”
Malliston hinnastossa toistuu niin sanottu pedon luku 666. Sitä ei ole tarkoitettu vitsiksi, vaikka Alho kertoo toteuttavansa hautaustoimiston ja festivaalin jakamaa missiota ”kirkas pilke silmäkulmassa” arvokkuutta ja kunnioitusta unohtamatta. Missioon kuuluu tasa-arvon, elämänkatsomusten yhdenvertaisuuden ja erilaisuuden ylistäminen.
– Sitä [yhteistyömallistoa] ei ole luotu huumorimielessä, vaan täysin vakavissaan niille ihmisille, jotka haluavat toisenlaista estetiikkaa ja tematiikkaa näiltä tuotteilta, Alho korostaa.
– Haluamme tehdä selväksi, että meillä ei ole tarkoitus suututtaa, vaan palvella.
Alho päättelee Tuskan sosiaalisessa mediassa jakaman yhteistyöhön liittyvän julkaisun perusteella, että Suvilahti-mallisto on otettu hyvin vastaan festariyleisön keskuudessa.
– Kommenteissa mallistoa on pidetty tyylikkäänä, henkeen sopivana ja tervetulleena lisänä "perinteisille" tuotteille. Tätä luonnollisesti toivoimmekin sitä suunnitellessa.
Juttua muutettu 30.10.2025 kello 15.30. Malliston tuotteita kuvailtiin alun perin virheellisesti tribaalikuvioiduiksi.
