
Halpamuodin arvostelu on tekopyhää – Kallista voi ostaa vain se, jolla on siihen varaa
Edullinen vaate voi kestää käytössä pitkään. Yhtä lailla kallis voi hajota nopeastikin. Silti mielellään arvostelemme ja syytämme heitä, jotka ostavat halpoja vaatteita.
Kaikista kestävin vaate on se, joka meillä on jo kaapissa. Niitä siis kannattaa suosia. Kaikki muu keskustelu lähtee helposti kierteelle, jossa korostuu lähinnä tekopyhyys ja taloudellinen asema.
Oma periaatteeni on käyttää vaatteet niin sanotusti loppuun. Kokemus on ainakin itselleni osoittanut, että edullinen vaate voi kestää käytössä hyvinkin pitkään. Yhtä lailla kallis voi hajota helpostikin. Silti mielellään arvostelemme ja syytämme heitä, jotka ostavat halpoja vaatteita.
Vaatteen kestävyyttä ja eettisyyttä määrittää se, miten tuote ja materiaali on valmistettu. Huonot työolosuhteet ja suuri hiilijalanjälki on liitetty juurikin vaatteiden halpatuotantoon, ja varmasti usein ihan syystä. Paljon ratkaisee myös käyttöikä. Sillä taas ei ole välttämättä mitään tekemistä hinnan kanssa.
”Mikään ei takaa, että kalliita vaatteita käytettäisiin sen pidempään kuin muitakaan.”
Helsingin Sanomat kirjoitti Lahdessa sijaitsevasta Lager 157 -liikkeestä, johon matkataan kauempaakin edullisten vaatteiden perässä. Karun varastomaisessa tilassa myydään varsinkin nuorten suosimaa muotia muutamilla kympeillä. Suosittu ruotsalaisketju on vauhdilla levinnyt muuallekin Suomeen. Kaikki juttuun haastatellut eivät edes kehdanneet kertoa nimeään, koska yleinen asenne on se, että halpa on pahaa ja sitä ostavat ihmiset vastuuttomia.
Turhaa nyrpistelyä. On helppo ostaa kallista, jos on rahaa. Mutta mikään ei takaa, että kalliita vaatteita käytettäisiin sen pidempään kuin muitakaan. Kaikessa elitistisyydessämme unohdamme, että todella monelle halpa vaate voi olla taloudellisista syistä ainoa mahdollinen vaihtoehto, jota myös käytetään niin pitkään kuin vaan voidaan. Toiselle kallis ja ”laadukas” voi olla yhtä lailla pikamuotia, johon kyllästytään muutaman käyttökerran jälkeen.
Vielä pari vuotta sitten Lager 157 ei kertonut kotisivuillaan mitään vastuullisuudestaan tai tuotteiden valmistusketjuista. Eettisen kaupan vastuullisuusasiantuntija Maija Lumme arvioi tuolloin Ylen haastattelussa, että ketjun hinnat suorataan kirkuvat sitä, ettei ihmisoikeuksia ja ympäristöasioita ole mitenkään voitu ottaa huomioon tuotannossa.
Nykyään maininta jo löytyy. Lager 157 itse väittää, että vaatteiden halvan hinnan salaisuus on suunnittelun tehokkuus, vaatteiden tuottaminen kysynnän perusteella sekä tuotanto- ja jakeluketjujen optimoiminen. Ketju ei omien sanojensa mukaan myöskään maksa netin mainostilasta ja käyttää paikallisia oman alueen malleja. Usein taas kalliissa vaatteessa hintaa nostaa brändi ja luksusmielikuvan kallis mainonta. Äärimmilleen ajateltuna voisi sanoa, että halpa muoti on lisännyt tasa-arvoa. Sen myötä yhä useampi voi pukeutua muuhunkin kuin ryysyihin.
”Lager 157 väittää itse halvan hinnan johtuvan muun muassa suunnittelun tehokkuudesta.”
Vastuullisuudestaan Lager 157 kertoo näin:
Valvomme toimittajiamme ja kumppaneitamme järjestelmällisesti voimassa olevien säännösten ja alan käytäntöjen mukaisesti. Tavoitteemme on edistää työtä, joka parantaa elämänlaatua kussakin tuotantomaassa ja -yksikössä. Olemme nöyriä haasteiden edessä, joita maailma kohtaa sovittaessaan yhteen ylenpalttista kulutusta maailman materialistisissa osissa ja elintason nousua kehittyvissä maissa yhdistellessä asioita, jotka parantavat ympäristöä ja vastaavat sitä koskeviin haasteisiin. Tietoisuuden lisääminen, pitkäjänteinen lähestymistapa ja järkevä sääntely ovat mielestämme jatkossakin yhteisen työn kulmakiviä
Mene ja tiedä. Asiakkaan voi olla mahdotonta arvioida toimintaa pelkän verkkosivuston pohjalta. Mutta sama koskee monia muitakin vaatemerkkejä. Myös niitä kalliita. Kuluttajien pitää tietenkin olla hereillä ja vaatia enemmän tietoa ja läpinäkyvyyttä tuotteiden alkuperästä. Mutta pitää myös muistaa, että läheskään kaikilla ei ole siltikään varaa valita.
