Profiili ja asetukset
Tili
Hallinnoi tiliä
Kirjaudu ulos
GPS-häirintä

Oletko huomannut outoja häiriöitä GPS-laitteissa? – Häiriöt Suomen merialueella hurjassa nousussa

Suomenlahden alueella on havaittu kevään aikana poikkeuksellisen paljon GPS-häiriöitä. Tarkkaa syytä häiriöiden lisääntymiselle on mahdoton tietää, mutta Suomesta häiriöt eivät ole lähtöisin.

30.5.2024 Apu

Paikannushäiriöt Suomen merialueilla ovat lisääntyneet rajusti tänä vuonna. Häiriöt keskittyvät erityisesti Suomen itärannikon vesille. Tarkkaa syytä häiriöille ei tiedetä, mutta konfliktialueiden läheisyys lisää häiriöiden riskiä.

Toukokuun aikana merenkulun häiriöitä on ollut poikkeuksellisen paljon. Viime vuonna Liikenne- ja viestintävirasto Traficom vastaanotti ainoastaan yhden merenkulun häiriöilmoituksen, kun kevään 2024 aikana niitä on tullut yhteensä jo 14. Kymmenen niistä on saatu Suomen itäiseltä rannikkoalueelta.

Avun tietoon on tullut esimerkiksi tapaus, jossa Helsingin edustalla veneillyt henkilö menetti GPS-signaalin kahdesti saman päivän aikana pari viikkoa sitten.

Traficom ja Rajavartiolaitos on huomauttanut vesillä liikkujia muuttuneesta tilanteesta. Toukokuun alkupuolella lähetetyssä tiedotteessa kehotetaan ilmoittamaan mahdollisista vesialueiden häiriöistä Traficomille.

– Suomenlahden alueella havaitaan tällä hetkellä paljon GPS-häiriöitä ilmailussa. Vaikka ilmoituksia häiriöistä maan pinnalla tai merialueilla ei ole juurikaan tullut, tunnistamme kuitenkin kohonneen GPS-häiriöriskin erityisesti itäisellä Suomenlahdella. Tämän vuoksi haluamme nostaa asiaa tietoon, jotta merenkulussa ja veneilyssä osataan varautua mahdollisiin häiriötilanteisiin, Suvi Juurakko-Lehikoinen Traficomilta kertoo.

On mahdollista, että häirintää käytetään suojaamaan omaa infrastruktuuria tai tärkeitä kohteita.

Häiriöiden tarkkaa syytä ei tiedetä, eikä sitä ole mahdollista selvittääkään. Suomesta häiriöt eivät ole peräisin. Ilmailussa havaitut häiriöt ovat lähtöisin Venäjältä.

– Yleisestikin ilmailussa satelliittinavigointijärjestelmien häiriöitä havaitaan usein erityisesti konfliktialueiden läheisyydessä. On mahdollista, että häirintää käytetään suojaamaan omaa infrastruktuuria tai tärkeitä kohteita, jolloin häiriövaikutus voi levitä myös laajemmalle.

Hyvissä olosuhteissa signaalit voivat edetä pitkiäkin matkoja merenpinnan päällä. Tämän vuoksi avoimilla merialueilla häiriöitä voi esiintyä sisämaata helpommin, jos häiriön lähde sijaitsee rannikolla.

Vaikka GPS-häirintä voi vaikuttaa navigointijärjestelmien käytettävyyteen, käytössä on myös vaihtoehtoisia navigointimenetelmiä, jotka eivät ole yhtä herkkiä häiriöille.

Juurakko-Lehikoinen kertoo, että navigointijärjestelmien häiriöistä johtuvat vaaratilanteet ovat epätodennäköisiä. Hyvät merimiestaidot, varustautuminen ja ennakointi ehkäisee onnettomuuksia.

– Veneillessä kohdattaviin mahdollisiin häiriötilanteisiin on aina hyvä varautua ennalta, jolloin toimintamallit ovat tuttuja ja mietittyjä. Merikartta on myös huviveneissä hyvä pitää mukana. Karttapohjaisen navigoinnin harjoittelu vahvistaa turvallista ja sujuvaa toimintaa tilanteissa, joissa GPS-paikannusta ei ole saatavilla, Juurakko-Lehikoinen sanoo.

Seuraa Apu360:n WhatsApp-kanavaa

Koska jokaisella tarinalla on merkitystä.

Kommentit
Ei kommentteja vielä
Katso myös nämä
Uusimmat
Tilaa uutiskirje tästä

Tulossa vain kiinnostavia, hauskoja ja tärkeitä viestejä.

terve
KäyttöehdotTietosuojaselosteEvästekäytännöt