
Kauan eläköön virhearvio! Sehän on asenne, joka lopulta ratkaisee
Paketissa oli sata paria tossuja, joiden päällä luki isolla LOGO. Oli siis sattunut jonkinmoinen väärinymmärrys oikeastaan ihan kaikesta, paitsi itse tossuista, kirjoittaa Katja Ståhl.
Eräs ystäväni halusi tilata yrityksensä työntekijöille kivat, nahkaiset sisätossut. Sopivat löytyivät netistä, ja tilaus tehtiin. Firma, josta tossut tilattiin, sijaitsi Välimeren eteläisellä rannalla. Oli siis odotettavissa kenties erilaista kaupankäyntiä kuin Pohjolassa. Siihen varauduttiin. Ystäväni pyysi tossuista logoilla varustettuja mallikappaleita. Firmasta vastattiin, että tulossa on.
Sitten meni puolitoista vuotta, mihin lie. Ei kuulunut toimittajasta mitään.
Yhtenä päivänä postista ilmoitettiin, että täällä on paketti. Sitä sitten innolla hakemaan ja tutkimaan. Haittaako se, jos joskus vähän kestää? Ei haittaa, tuumi ystäväni ja ihmetteli paketin kokoa.
Ei ihmetellyt kauaa, sillä paketissa oli sata paria tossuja, joiden päällä luki isolla LOGO. Oli siis sattunut jonkinmoinen väärinymmärrys oikeastaan ihan kaikesta, paitsi itse tossuista. Ne olivat juuri ne, mitkä pitikin. Ystäväni käänsi asian niin, että tämähän on verraton tarina. Tossut eivät päätyneet vain yrityksen työntekijöille, vaan niitä sai myös ostaa.
Ne menivät kuin kuumille kiville.
”Veikkaan, että ystäväni firma sai erityistä nostetta yhtiönä, joka osaa nostaa pienet haasteet voitoiksi. Sehän on asenne, joka lopulta ratkaisee.”
Ystäväni päätti yrittää toistamiseen, nyt kun pää oli niin sanotusti auki. Ihan oman firman logolla olisi kuitenkin kiva saada tossuja, joten kokeillaan vielä. Neuvonpitoa käytiin sekä sähköpostitse että puhelimitse, hyvässä ja ymmärtävässä hengessä.
Ystäväni oli toiveikas. Eikä turhaan: uusi paketti saapui paljon edellistä nopeammin. Paketti oli taas sen verran iso, että se herätti mietteitä. Noinkohan tässä on taaskaan vain yhtä malliparia?
Ei ollut. Paketissa oli jälleen kerran sata paria tossuja, tällä kertaa kahdella logo-tekstillä. Voiko siinä vaiheessa tehdä muuta kuin nauraa?
Varmaan arvaattekin, että tossut menivät kaupaksi käden käänteessä. Tarina on niin herkullinen ja älytön, että jokainen halusi olla mukana siinä. Olen itse myös onnellinen LOGO-tossujen omistaja.
En usko, että kaverini firmalla on vieläkään tossuja, joissa olisi ihan oikea firman logo. En myöskään usko, että kukaan kaipaa niitä. En myöskään usko, että kukaan lopulta sai merkittäviä raivareita asiasta.
Veikkaan, että ystäväni firma sai erityistä nostetta yhtiönä, joka osaa nostaa pienet haasteet voitoiksi. Sehän on asenne, joka lopulta ratkaisee.
”Amadeus osoittautui parhaaksi elokuvaksi, jonka olin koskaan nähnyt. En olisi ikinä mennyt katsomaan sitä vapaaehtoisesti.”
Mietin omia vastaavia kokemuksiani. Muistin yhden. Olimme kaverini kanssa 80-luvulla menossa Helsinkiin katsomaan Ghostbusters-elokuvaa. Sitä oli odotettu! Karkit oli ostettu ja tunnelma oli katossa.
Istuimme elokuvateatterin tuoleihin intoa puhkuen. Pikkuhiljaa aloimme ihmetellä, miksi Amadeus-elokuvan mainos oli niin pitkä.
Valkeni, että olimme menneet väärään saliin. Hetkellisen tuhahtelun jälkeen alistuimme kohtaloomme ja syvennyimme elokuvaan.
Amadeus osoittautui parhaaksi elokuvaksi, jonka olin koskaan nähnyt. En olisi ikinä mennyt katsomaan sitä vapaaehtoisesti.
Kauan eläköön virhearvio!