Apu

Apu Barcelonan F1-testivarikolla: Räikkösellä ja Bottaksella aivan erilaiset haasteet


F1-kausi käynnistyy 17. maaliskuuta Australian Melbournessa. Avun lukijat vie keskelle toimintaa F1-toimittajalegenda Heikki Kulta, joka seuraa kauden alusta loppuun, kertoo kuumat tiedot ja haastattelee isoimmat nimet. Barcelonan testiradalla tallit virittelivät kisakuntoaan. Suomessa suurin mielenkiinto kohdistuu Kimi Räikköseen ja Valtteri Bottakseen.
Kuvat WRI2

Suomalaisittain kihelmöi. Ollaan Barcelonan F1-testeissä ja Alfa Romeo Racing (entinen Sauber) on noussut nopeimpien autojen joukkoon. Tallin tähtenä tuikkii Ferrarilta siirtynyt Kimi Räikkönen.

Alfa Romeon tehdas sijaitsee Sveitsissä. Hinwilin F1-rata on Räikköselle tuttu paikka: hänen F1-uransa käynnistyi sieltä Sauberilla 2001. Tuloksena oli sensaatiomaisen hyvä kausi, kun pikkutiimi sijoittui neljänneksi valmistajien MM-sarjassa.

Talvitestien perusteella Alfa Romeo Racing voisi hakea Räikkösen kanssa sitä samaa tälläkin kertaa.

– Halusin jatkaa ja halusin jatkaa juuri Sauberin kanssa, kun tiesin, missä vaiheessa heidän kehitysohjelmansa on menossa. Tietysti on kiva, kun matka kotoani tehtaalle on niin lyhyt, mutta totuus on, että olisin tehnyt heidän kanssaan sopimuksen, vaikka tehdas olisi ollut toisella puolella maailmaa, Räikkönen suitsuttaa.

Keskeytettyään viimeisessä 151 kisastaan Ferrarilla Abu Dhabissa suomalaisveteraani pääsi kokeilemaan Sauberin autoa välittömästi kauden päätteeksi järjestetyissä rengastesteissä. Sauber-talli muuttui ennen tätä kautta Alfa Romeoksi.

– Tunne autossa oli heti hyvä, ja nyt uudella autolla vielä parempi. Mitä Abu Dhabin testissä juteltiin, on tehty tähän autoon. Vaikka säännöt ovat muuttuneet, tässä autossa on jo enemmän downforcea kuin viime vuonna, Räikkönen kiitteli.

Kausi alkaa pian

Formulakausi alkaa maaliskuun puolivälissä Australiassa, mutta testit ovat olleet käynnissä jo hyvän aikaa. Barcelonassa ajettiin isoimmat testit, joissa tallit testasivat, mitä talven aikana on saatu aikaan.

Räikkönen ei koskaan ole lähtenyt luomaan suuria odotuksia kauteen talvitestien perusteella.

– Tilanne on aina sama. Testien perusteella on mahdoton tietää, missä kukin on menossa. Meillä on lähtökohta tiedossa. Auto oli nopea ja luotettava heti alusta asti. Jos saamme sillä maksimisuorituksen, tulostakin tulee. Mihin se riittää, riippuu sitten siitä, mitä muut ovat tehneet, Räikkönen toteaa.

Räikkösen tallikaveri on ensimmäisenä italialaisena sitten Jarno Trullin vakinaisen tallipaikan saanut nuori Antonio Giovinazzi. Hänen kanssaan Kimillä tuskin on tiukkaa.

Bottas: "En ole voittanut F1-urallani vielä oikeastaan mitään"

Aivan toisenlaiset haasteet odottavat toista F1-suomalaista eli Valtteri Bottasta, joka aloittaa kolmannen kautensa Mercedeksellä, nyt viisinkertaisen maailmanmestarin Lewis Hamiltonin tallikaverina.

Hamilton on ilotulittanut menestyksekkäästi ja lähenee ikuisena pidettyjä Michael Schumacherin mestaruus- ja voittoennätyksiä. Päästäkseen kaikkien aikojen ykköseksi Hamilton tarvitsee vielä kolme titteliä ja 20 voittoa lisää.

Bottas on pudonnut Mercedeksellä kakkoskuljettajaksi kummallakin kaudella. Jos Valtteri mielii jatkaa hopeanuolella myös 2020, hänen on ajettava tallikaverinsa ahtaalle ja siten yritettävä voittaa mestaruus.

– En ole voittanut F1-urallani vielä oikeastaan mitään. Kun jokaisella on vain yksi ura, ei siinä monta tilaisuutta koskaan tulekaan. Lähden tähän kauteen vahvempana kuin koskaan. Minulle kelpaa vain mestaruus, Bottas julisti Barcelonan testeissä, missä urakoi kaikki kahdeksan ajopäivää puoliksi Hamiltonin kanssa.

Avun haastattelussa Bottas tuumi, että ”haastajan asemassa on ihan hyvä olla”.

– Jos pääsen niskan päälle, siitä voi tulla hankalampaa sille, joka on tottunut olemaan aina kärjessä, Bottas puntaroi Avun haastattelussa.

Ferrarin tilanne puhutti

Barcelonan testitilanteessa Mercedes ei loistanut tuloslistalla. Viisi tuplamestaruutta peräkkäin napsinut saksalaistiimi siirsikin paineet Ferrarin leiriin.

Ferrarin Sebastian Vettel ja Charles Leclerc lähtevät suosikkeina puolustamaan Ferrarin kahta perättäistä täys­osumaa Australian MM-avauksessa.

Varikolla paisuteltiin melkoisesti Ferrarin tilannetta, kun uusi tallipäällikkö Mattia Binotto oli auton esittelytilaisuuden jatkokysymyksissä antanut ymmärtää, että Vettel on tallin ykköskuski.

Tähän voi lisätä, että Binotto ei suinkaan tarkoita tällaista kuskipolitiikkaa jo ennen kauden alkamista. Hän vain totesi panostavansa Vetteliin, jos tämä kauden lopussa on tallikaveriaan edellä.

Ihan samalla lailla hän olisi italialaislähteiden mukaan todennut myös Leclercin puolesta, mikäli monacolainen olisi Vettelin edellä MM-taiston ratkaisuvaiheissa.

Mercedeksen ja Ferrarin valtataistoon kiilaa myös moottoritoimittajaa vaihtanut Red Bull. Hondan kanssa Max Verstappenin uskotaan pystyvän voittamaan kisoja, mutta tuskin haastamaan mestaruudesta, kun viime vuosien luotettavuuspulmat ovat kaikkien muistissa.

Suunnitteluguru: Toisen auton seuraaminen jatkossa vaikeampaa

Formula 1 -markkinointi kaipaa kipeästi yhä näyttävämpiä Grand Prix -kisoja koko MM-kauden ajaksi.

Siivekeuudistuksella tilanne ei näemmä ainakaan parane. Suuremmilla siivekkeillä on pyritty ilmanvastusta lisäämällä helpottamaan takaa tulevan ohitusmahdollisuuksia.

Suunnitteluguru Adrian Newey totesi Barcelonassa tylysti, että sääntöuudistus tekee toisen auton seuraamisen entistä vaikeammaksi.

– Suuremmilla siivillä ei vain vähennetä autojen viime vuoden downforce-tehoa eli autoa rataan painavaa voimaa, vaan samalla sääntömuutos kielsi etusiipien yläevät. Se lisää merkittävästi isoon siipeen kohdistuvaa turbulenssia. Näin seuraaminen on entistä vaikeampaa, kuului Neweyn tilannekatsaus talvitesteissä.

Kuljettajat eivät sentään suhtautuneet muutokseen yhtä kriittisesti.

– En huomannut oikeastaan mitään eroa viime vuoteen. Todellinen tilanne selviää kuitenkin vasta, kun kisat alkavat, muistuttivat niin Kimi Räikkönen kuin Lewis Hamilton omissa lehdistötilaisuuksissaan.

Itse asiassa Hamilton kuittasi, ettei edes tiennyt sääntömuutoksen tarkoitusta ohitusten lisäämiseksi.

Ohitusmäärät nousivat reippaasti viime kaudella

Kun Pirelli valtasi F1-rengasmarkkinat 2011, ohitusmäärät humahtivat nousuun.

Ennätys on kaudelta 2012, jolloin 21 kisassa kirjattiin keskimäärin 43,5 onnistunutta ohitusta. Viime vuonna 21 kisassa keskiarvo oli 29,3.

Kokonaisuudessaan ohitusmäärä harppasi kuitenkin 34,6 prosenttia ylöspäin vuodesta 2017.

Syksyllä 40 vuotta täyttävä Räikkönen on omalla F1-urallaan kokeillut hyvinkin erilaisia renkaita.

Miltä tuntui, kun hän aikoinaan palasi rallista radalle: olivatko Pirellin renkaat parhaita, millä hän on vienyt F1-autoja mutkiin?

– Olivathan ne niitä parhaita, mutta tietysti täytyy ottaa huomioon myös, miten autojen minimipainot ovat vaihdelleet. Jos noita renkaita lyötäisiin nyt näihin painavampiin autoihin, eivät ne enää kestäisi samalla lailla, Räikkönen linjaili.

Sääntömuutoksilla voimasuhteet eivät tunnu muuttuvan, mutta varmaa on, ettei ihan vanhan kertausta ole odotettavissa, kun nykyisten hybridiautojen kuudes kausi alkaa.

Julkaistu: 8.3.2019