Profiili ja asetukset
Tili
Hallinnoi tiliä
Kirjaudu ulos
Superyhtye

”Nylon Beatin esiintymispaikat mitattiin niin, että yleisö ei yllä tarttua tisseihin” – Anna Puun, Erinin ja Ida Paulin Rodeo-trion musiikki kumpuaa vaietuista kokemuksista

Anna Puun, Erinin ja Ida Paulin lyhyeksi kantripop-projektiksi perustaman Rodeon esiintymiset ovat herättäneet tunteita. Mutta supertriolle se on tarkoituskin. Heidän lauluissaan maailma on yhä vaarallinen paikka naisille.

16.4.2025 Apu

Siinä on Rodeo. Siinä on Anna Puun, Erinin ja Ida Paulin muodostama kantrihenkinen supertrio, joka ehti jo viime vuoden lopulla herättää monenlaisia tunteita, kun he olivat kolmistaan Linnan juhlissa ja heti perään Linnan juhlien jatkoilla. Laulettiin ja oltiin yhdessä. Ja tv-kamerat seurasivat. Ja some ihasteli, mutta toinen puoli somea turhautui siihen, että Rodeota on siellä ja Rodeota täällä.

Niinhän siinä silloinkin kävi, että mitä enemmän ja näkyvämmin olet nainen – tai tässä tapauksessa kolme naista – niin vastavoima ja huuto nousee herkästi.

– Sille ei mahda mitään. Oli kyse sitten politiikasta tai musiikista. Joillekin olemme liikaa, Anna toteaa.

Erin naurahtaa perään: "kauniita, lahjakkaita ja hymyilevätkin vielä siihen päälle – ettäs kehtaavat!"

Mutta murisijoiden ei tarvitse menettää järkeään. Rodeo on täällä vain käymässä, se on kolmen naisen yhden levyn mittainen rakkausprojekti.

– Alku- ja loppupiste on valittu, vaikka hieman liikkumavaraa onkin. Tämä on esimerkiksi meidän ainut keikkakesä, Anna sanoo.

Kantripop-trio Rodeo on Anna Puun, Erinin ja Ida Paulin yhden levyn mittainen rakkausprojekti.

Suomen laulajasupertähdistä koostuva Rodeo sai alkunsa jo vuonna 2020. Tuottaja Jukka Immosen kanssa naimisissa oleva Anna pohti tuolloin kotona puolisolleen, että olisipa ihana tehdä kantrilevy jonkun kanssa.

Samaan aikaan Jukka tuotti Erinin neljättä studioalbumia, ja kuuli kuinka Erin etsi Tiktokista suomalaisia kantrilaulajia, joiden kanssa olisi kiva perustaa trio. Kun Anna ja Erin olivat näin löytäneet toisensa, ensimmäiset viestit kolmannen laulajan löytämiseksi vaihdettiin vuonna 2021.

Erin oli jo pitkään ihaillut Ida Paulia, joka on tehnyt pitkän uran Kalle Lindrothin kanssa duona.

– Erin on tullut aina silloin tällöin nykäisemään hihasta, sillä hän fiilisteli meidän lyriikoita. Se tuntui hienolta ja imartelevalta, sillä Erinhän on elävä ikoni, Ida sanoo.

Kun Erin ehdotti Annalle Idaa, kaikki loksahti paikoilleen. Syntyi kolmen lauluntekijän yhteistyö, jonka kappaleissa kuuluu rakkaus sekä kantriin että poppiin.

Kun Idalta kysytään, vaikuttiko Rodeon perustaminen Ida Paul & Kalle Lindrothin tauolle jäämiseen, hän vastaa:

– Kalle on tiennyt kauan, että minulla on intohimo tehdä muitakin asioita. Olen esimerkiksi kirjoittanut englanninkielisiä biisejä urani alusta asti. Lisäksi olin etsinyt jo pitkään rohkeutta tehdä jotain ihan uutta. Tällä projektilla minut tultiin niin sanotusti kotoa hakemaan.

Naurua, juttuja ja kertomuksia. Anna Puu, Erin ja Ida Paul täydentävät kuvausten tauolla toistensa lauseita saumattomasti. Vaikka ilmassa on väkevä lataus huumoria ja sanailua, ilmeet vakavoituvat nopeasti.

Puhe on kääntynyt trion uudelle levylleen kirjoittamaan Jäävuorii-kappaleeseen, jossa kerrotaan, miten vaarallinen paikka maailma on naisille. Ja miten julkisuuteen tulevat tapaukset ovat vain murto-osa todellisuudesta.

Tyynen pinnan alla on kertomattomien kokemusten jäävuori, ja siihen jäävuoreen ovat törmänneet myös nämä huippuartistit.

Jäävuorii-kappale sai alkunsa hetki ennen kuin loppuvuodesta 2024 julkaistiin uusi tutkimus. Sen mukaan joka neljäs alle 35-vuotias mies uskoo, että nainen voi ansaita häneen kohdistuvan väkivallan esimerkiksi ulkonäöllään, pukeutumisellaan tai käytöksellään. Kaikista miehistä näin ajattelee joka viides. Tulokset pysäyttivät kolmikon ja syntyi pitkällinen keskustelu.

– Uhreja on kaikilla aloilla ympäri maailmaa ja kaikissa yhteiskuntaluokissa, poliittista teoriaa ja sukupuolentutkimusta Harvardissa opiskellut Ida muistuttaa.

Hän pohtii, miten syvälle kulttuuriin ja rakenteisiin aihe menee.

– Täytyy muistaa myös, että #metoo oli Tarana Burken aloittama organisaatio, jonka tavoitteena oli asettaa keskiöön seksuaalisen häirinnän uhrit etenkin värillisissä yhteisöissä, Ida miettii.

En tunne ketään naista, jota ei olisi ikinä seksuaalisesti häiritty.

Vaikka voisi kuvitella, että ajat ovat muuttuneet ja osin ovatkin, valitettavan moni asia on ennallaan.

– Ahdistelu ja seksuaalinen häirintä on aiheena järkälemäinen. Ahdistelua tapahtuu yhtä paljon, mutta metoon ansiosta ihmiset ehkä uskaltavat sanoa siitä. Ennen elimme sillä ajatuksella, että tällaista tämä nyt on, Anna sanoo.

– Itse asiassa en tunne ketään naista, jota ei olisi ikinä seksuaalisesti häiritty. En ainuttakaan, Anna jatkaa.

Erin lisää, miten ennen metoota moni ajatteli, että ei minua kyllä ole seksuaalisesti häiritty.

– Nylon Beatin aikoina esiintymispaikat piti mitata sen mukaan, että yleisö ei yllä tarttumaan tisseihin. Se oli silloin niin normaalia, ettei edes ajatellut sen olevan häirintää, Erin kertoo.

Onneksi rinnalla oli laulajakaveri Jonna Geagea (silloinen Kosonen) ja parikymppiset tähdet olivat napakoita. Lääppiviä miehiä he pitivät ensisijaisesti noloina.

– Meillä oli myös turvamiehet pitämässä meistä huolta. Muistan silti vieläkin, kun eräässä koulussa lohkaistiin, että paljon maksaa menkkainen pillu. Tai kun eräs nuori puristi minua perseestä joillain messuilla. Silloin juoksin koko alueen hänen perässään, otin kiinni ja läksytin: sinä et tee tällaista, Erin muistelee.

Rodeolaiset korostavat, että kyse ei ole laulajajulkkiksista ja heidän häirinnästään, vaan kyse on rakenteellisesta ilmiöstä. Kyse on siitä, mihin asentoon naisia ulkopuolelta asetetaan.
Kun Rodeo tuli ryminällä viime vuoden lopulla, se esiintyi usein televisiossakin. Bändi herätti heti tunteita. Erin naurahtaa: – Kauniita, lahjakkaita ja hymyilevätkin vielä – ettäs kehtaavat!
– Alku- ja loppupiste on valittu, vaikka liikkumavaraa onkin. Tämä on meidän ainut keikka- kesä, Anna Puu sanoo.

Myös toiset rodeolaiset ovat saaneet osansa ahdistelun kulttuurista. Kun Ida lähti parikymppisenä Jenkkeihin opiskelemaan yliopistoon, hänen tätinsä tuli auttamaan muutossa.

– Viimeisenä hän antoi minulle pienen pussukan missä oli tyyliin hammaslankaa ja pippurisumute. Että onnea matkaan, Ida kuvaa tilannetta, mitä pidetään naisten keskuudessa jokapäiväisenä.

Pitää varautua siihen, että joku hyökkää kimppuun.

Annan mukaan artistien kohdalla esimerkiksi yhteiskuvissa on täysin normaalia, että toisen käsi alkaa vaeltaa vyötäröllä alaspäin.

– Nykyään sentään yleensä kysytään, saanko laittaa käden tähän, mutta on myös näitä, jotka eivät vieläkään kysy.

– Jotkut voivat suudellakin kysymättä poskelle kuvaa varten. Ja jos joku on kännissä, on helpompaa myöntyä kuin ottaa fanin harmia vastaan, Erin lisää.

Kun Anna opiskeli parikymppisenä Turussa, miesjoukko pysäytti ja piiritti hänet kadunkulmauksessa.

– Asetelma oli todella uhkaava. Silloin minua pelotti oikeasti. Nykyään pelkään 14-vuotiaan tyttäreni puolesta, Anna miettii.

Nylon Beatin aikoina esiintymispaikat piti mitata sen mukaan, että yleisö ei yllä tarttumaan tisseihin.

Mutta kyse ei ole laulajajulkkiksista ja heidän häirinnästään, vaan kyse on rakenteellisesta ilmiöstä. Kyse on siitä, mihin asentoon naisia ulkopuolelta asetetaan. Näin Rodeo laulaa Jäävuorii-kappaleessaan:

Älä mee pukeutuun liian pieneen hameeseen, pysy selvin päin,

Me opetetaan tyttärii nyrkis pitää avaimii.

Katos vaan, vaik ne jää kiinni niitä suojellaan

Päivitellään, että toihan kuuluu hyviksiin, ei se koskaan tekis niin.

Rodeon naiset pohtivat, että biisin aiheena seksuaalinen häirintä on vaikea, koska jotkut kokevat keskustelun siitä pelkästään syyttelevänä ja osoittelevana.

– Tämä on aina se ikuinen vastalause, että ei kaikki miehet. Emmekä me niin väitäkään. Mutta jos kaikki naiset ovat kokeneet häirintää, jossainhan se matematiikka tulee vastaan, Anna miettii.

Vakavien aiheiden lisäksi Rodeon biiseistä löytyy huumoriakin. – Yhden illan Tuhkimo kertoo siitä, miten tyyppi kulkee tuolla zero fucks given. Että vähempää ei viime yö nyt vois mua kaduttaa, he sanovat.

Julkinen keskustelu kääntyy yhä ikävän usein siihen miten taas ne naiset siellä valittavat, nillittävät ja syyttävät miehiä kaikesta.

– Osasimme odottaa kirjoittaessamme näistä aiheista, että ihmisillä olisi sanottavaa. Eräskin kommentoi somessa, että "katkerien femakoiden valitusta", Ida hymähtää.

Anna jatkaa ja kertoo entisen pääministeri Anneli Jäätteenmäen lehtihaastattelusta, jossa Jäätteenmäki ei halunnut muistella enempää tilannetta, jolloin joutui eroamaan pestistään.

– Mutta hän kuvaili sitä näin: "Siihen aikaan Suomessa oli naisena sekä presidentti että pääministeri. Se oli vain liikaa."

Miehillä on omat lokerot mihin heidät väkisin tungetaan.

Rodeo kertoo, että levyllä seikkailee trion luoma alter ego, jonka elämässä on tapahtunut kaikenlaista. Hänellä on lapsuuden traumoja, riemua, oivalluksia ja erilaisia kokemuksia siitä, millaista on olla tyttö ja nainen nykymaailmassa.

– Ne ovat asioita, joita olemme itse ympäristössämme nähneet ja kokeneet.

Levyltä löytyy myös Katala nainen -kappale, joka kertoo naisiin kohdistuvista negatiivisista stereotyypeistä. Rodeo on saanut joskus itsensäkin kiinni näistä ajatusmalleista. Sanat menevät näin:

Se on katala nainen,

jol’ on kamala maine

kun se on huonees'

Siel on matala paine,

sil on vakava vaihe,

otsassa juonteet

Onko sillä milloinkaan

ollut kumppania vuoteessaan

vai onko niitä liikaa?

Sit on vieressä toinen,

minihameinen loinen

ei pyydä anteeks

Se vaan tanssii ku tauti,

paidan napit on auki

ja kultaa rantees

Vaikkei sitä milloinkaan

nähty pukkarissa polvillaan niin

kaikkihan sen tietää

– Lukiomaailmassahan on aina olemassa se mimmi, joka on väitettävästi ottanut kaikilta suihin, ja työmaailmassa se, joka on edennyt asemaansa ”reittä pitkin”, Anna kuvailee.

Kertosäkeessä lauletaan:

Mee niinku meet,

vasempaan tai oikeeseen,

tee niinku teet,

joku silti päättää, että se väärin menee.

Mä en taivu tähän kuvaan,

väsynyt oon pyytää lupaa.

Sä oot katala nainen,

mä oon katala nainen.

– Siinä luetellaan eri naishahmoja, jotka on helppo tunnistaa. Ennen kaikkea minulle biisi edustaa eräänlaista rauhan marssia, Erin pohtii ja lisää, että on tärkeää tunnistaa haitalliset stereotypiat, sillä vain silloin niistä voi päästä eroon.

Feministikin on usein arkipuheessa negatiivinen stereotyyppi.

– Meillekin on kommentoitu someen, että "teistä tuli feministitrio", Anna sanoo.

Lopputyönsä suomalaisen naisasialiikkeen historiasta tehnyt Ida kertoo pohtineensa paljon feminismi-sanan merkitystä.

– Minulle se merkitsee poliittista liikehdintää ja toimintaa, nimenomaan siinä feminismi syntyy. Toki se voi olla myös kulttuurin muuttamista. Mutta miettii mitä vaan liikettä, siellä on sisällä hajontaa. Totta kai kaikkein radikaaleimmasta tyyppistä saa maalattua pahiksen.

Ida tähdentää, että poliittisen liikehdinnän vuoksi on saatu aikaan merkittäviä asioita naisten tasa-arvon eteen.

– Se on kiistatonta, Ida miettii.

– Vaikka Rodeon biisit tehdään naisnäkökulmasta, me tunnistamme, että miehisyys on ihan yhtä problemaattista ja miehille asetetaan yhtä lailla paineita. Miehillä on omat lokerot mihin heidät väkisin tungetaan. Odotan, että miehet alkaisivat kirjoittaa enemmän lauluja tästä näkökulmasta, Anna heittää.

– Miehet kokevat paineita sekä toisten miesten että naisten suunnalta. Ei naisilla ole mitään moraalista yliotetta tässä yhteiskunnassa. Se, että on nainen ei tee sinusta automaattisesti empaattista tai hyvää ihmistä, Ida sanoo.

Naiset pohtivatkin, että he kuulisivat mielellään kaikenlaisia näkökulmia.

– Muusikko Samuli Putrohan kirjoitti juuri elämäkerrallisen kirjan Elämäni miehet. Se oli kiinnostava esimerkki, Erin kiittelee.

Rodeo

  • Anna Puun, Ida Paulin ja Erinin muodostama trio.

  • Anna Puu on julkaissut viisi studioalbumia, tehnyt stadionkeikkoja ja saanut 7 Emma-palkintoa.

  • Erin nousi suosioon 90-luvulla Nylon Beatissa. Useita Emma-ehdokkuuksia. Sooloalbumi Hunningolla (2011) on ylittänyt moninkertaisen platinan rajan.

  • Ida Paul on ollut Emma-ehdokkuuksia saaneen, suositun Ida Paul & Kalle Lindroth -duon jäsen.

  • Rodeon esikoisalbumi julkaistaan 18.4.2024

  • Levynjulkaisukeikat 23.–25.4. Helsingin Tavastialla. Kesällä keikkoja festareilla.

Meikki ja hiukset: Satu Arvo ja Piia Hiltunen. Tyyli: Sanna Silander, assistentti Maiju Uusi-Simola. Anna Puun paita Marella / Stockmann, hame Toteme / Stockmann ja kengät Chloé. Erinin paita & hame Ida Sjöstedt / Stockmann, bootsit omat. Ida Paulin mekko stylistin oma, koru ANNAIIRIS, bootsit omat.

Seuraa Apu360:n WhatsApp-kanavaa

Koska jokaisella tarinalla on merkitystä.

Kommentit
Ei kommentteja vielä
Katso myös nämä
Uusimmat
Tilaa uutiskirje tästä

Tulossa vain kiinnostavia, hauskoja ja tärkeitä viestejä.

terve
KäyttöehdotTietosuojaselosteEvästekäytännöt