
Ratamoottoripyöräilyn hurjin suomalaistarina kerrotaan nyt – Aki Ajo avaa huiman matkansa mopokorjaajasta 4,2 miljardin MotoGP-bisneksen huipulle
Tommi Kerttulan isännöimä Leadership-podcast sukeltaa ratamoottoripyöräilyn kulisseihin, kun tallipäällikkö Aki Ajo paljastaa pitkän matkansa anatomian kohti menestystä. Miten johdetaan tiimiä, jossa virheet mitataan jopa millisekunteina?
Aki Ajo on tehnyt ja tekee suomalaista ratamoottoripyöräilyn historiaa. KTM:n tallipäällikkönä hän on ensimmäinen suomalainen MotoGP-luokan johdossa. Lajin kansainvälistä arvostusta on Suomessa vaikea käsittää, mutta maailmalla moottoripyöräily kiinnostaa yhtä paljon kuin F1. Parhaimmissa kisaviikonlopuissa katsojia on paikan päällä noin 270 000. Tämän hetken ehkä kovin suomalainen urheilujohtaja kansainvälisessä kehässä kertoo koruttoman tarinansa.
– Kausi alkoi 25 vuotta sitten, eikä ole päättynyt vieläkään. Yhtä kautta tässä on menty, Ajo lausuu.
Lause kuvaa yhtäältä urheilujohtamista intohimotyönä ja toisaalta myös sen raadollisempaa puolta.
Aki Ajon tarina on kertomisen arvoinen. Peräpohjolasta äärikilpaillun alan huipulle on pitkä matka. Suomalainen uranuurtaja on aloittanut lähes tyhjästä. Velalla rakennettu oma ajoura on takana. Ajo päättää perustaa oman Ajo Motorsport -tiimin, ja kansainvälinen seikkailu saa alkaa Grand Prix -kilpailuissa vuosituhannen alussa.
Työtä pelkäämätön ja tinkimätön suomalainen kertoo, että tallinsa perustamiseen liittyy enemmän hulluutta kuin analyysia. Sittemmin Ajo Motorsport on saavuttanut 150 podiumia, viisi tallin mestaruutta ja 10 kuljettajien maailmanmestaruutta. Aki Ajo on valmentanut monia huippukuljettajia maailman huipulle.
Aki Ajo kertoo Leadership-podcastissa ainutlaatuisen tarinansa pienestä toijalalaisesta mopokorjaajasta aina yhdeksi merkittäväksi tekijäksi yli neljän miljardin bisneksen huipulle.
Ajo Motorsport on nykyisellään merkittävä toimija kansainvälisellä kentällä. Se ajattaa neljää kuljettajaa Moto2- ja Moto3-luokissa, manageroi sekä valmentaa huippukuljettajia. Ajo itse on myynyt palvelunsa, monen kieltäytymisen jälkeen, Red Bull KTM Factory Racing -tallipäälliköksi MotoGP-kuninkuusluokkaan.
Ajo Motorsport on suomalainen yritys, jolla on toimintaa Barcelonassa. Nykyisellään kansainvälistä henkilökuntaa on noin kolmekymmentä. Usko on ollut koetuksella ja inhimillisiä uhrauksia on tehty. Miten Aki Ajo on rakentanut tallinsa vision, strategian, bisnesmallin ja rahoituspohjan?
– Syy olla siellä on maailmanlaajuinen näkyvyys, Ajo kertoo ja lisää, että muun muassa Red Bull on ollut jo 16 vuotta kumppanina.
Iso osa MotoGP:n brändiä on tarinallistaminen, jossa pienemmillä luokilla on merkittävä rooli. Ajon mukaan urheilubisneksessä on haastavaa pitää liiketaloudelliset ja urheilulliset tavoitteet balanssissa.
”Meidän lajissa yksilösuorituksilla ei pärjää, vaan tämä on täydellistä tiimiurheilua.”
Vaatimaton Ajo käy läpi uraansa, taustojaan ja kasvuaan kansainväliseksi urheilujohtajaksi. Auttamisen halu tulee läpi haastattelun useassa kohdassa. Ajo avaa ainutlaatuisessa keskustelussa persoonaansa, johtamisfilosofiaansa ja ajatteluaan johtamisesta sekä valmentamisesta tyylilleen uskollisesti: suoraan ja rehellisesti. Myös oman johtamisen muutoksesta puhutaan.
– Meidän lajissa yksilösuorituksilla ei pärjää, vaan tämä on täydellistä tiimiurheilua, Ajo toteaa.
Mitä voittaminen on opettanut Ajolle ja miten paranoia liittyy siihen? Podcastissa keskustellaan tiimin ja kulttuurin kehittämisen lisäksi motivaatiosta, haasteista, käännekohdista, epäonnistumisista, menestyksestä ja johtamisesta paineen alla. Ajo korostaa rehellisyyttä, vahvuuksien kautta tekemistä ja vastuullisuutta tiimin toiminnassa. Kulttuurin kehittämisessä rekrytoinnilla on iso merkitys.
– Ensimmäisenä pitää olla rehellinen itselle ja sen jälkeen kaikille muille. Sen rehellisyyden kautta me avataan mahdollisuus kehittymiselle.
Mitä ominaisuuksia tarvitaan huippukuljettajalle, joka ajaa moottoripyöräänsä jopa 360 kilometrin tuntivauhdilla erilaisissa olosuhteissa ja paineen alla viikonlopusta toiseen? Entä onko Suomesta tulossa kuljettajia maailman huipulle? Ajo heittää ilmoille mielenkiintoisen nimen.
Haastattelussa käy ilmi, että kykyjenetsinnässä on samankaltaisia piirteitä moottoriurheilun ja jääkiekon välillä. Ajo painottaa myös lähipiirin merkitystä kuljettajien kehittymisessä. Taustajoukkoja saatetaan tarkkailla jo ennen lopullisia kuljettajavalintoja. Yhteistyö hankaloituu, mikäli kuljettajan lähipiirissä on erityisen suojelevia ja tekosyitä keksiviä ihmisiä.
– Uria kaatuu näihin ongelmiin, Ajo tiivistää.
Mitkä asiat luonteessa puolestaan yhdistävät huippukuljettajia? Ajo on työskennellyt monien mestareiden kanssa. Yksi kaikkien aikojen parhaiten palkatuista kilpa-ajajista Marc Marquez ja maailmanmestarit Mike Di Meglio, Pedro Acosta ja Brad Binder ovat saaneet oppejaan suomalaiselta.
MotoGP:n potentiaalisia mestarikuskeja tai -talleja on useampia kuin Formula 1:ssä. Kuljettajia on 22 ja talleja 11. Podiumeja tulee vähän jokaiselle tallille koko ajan. Maalilinjalle saattaa tulla ajajia isoissa ryppäissä. Kilpailu on todella kovaa.
Aki Ajo ei halua puhua mestaruuksista, vaan elää hetkessä. Nöyryys ja tiedostettu onnekkuus pitää miehen liikkeellä. Miten hän jaksaa yhä uhrata kaikki kesänsä ja vapaa-aikansa lajille? Menestys ei ole saanut Ajon päätä sekaisin, vaan työskentelemään yhä kovemmin. Pettymykset ovat avanneet oven kehitykselle ja ne pitää Ajon filosofiassa käyttää maksimaalisella tavalla hyödykseen.
– Tämä on nyt tämmöinen toijalalaisperäisen yksinkertaisen miehen tapa sitten, päättää Aki Ajo.
Aikoinaan jopa 300 vuorokautta maailmalla viettänyt Ajo kokee, että työssä ei ole mitään sellaista yksittäistä pettymystä tai oppituntia, joka olisi muokannut häntä johtajana. Enemmän henkilökohtainen terveys ja läheiset ovat muokanneet ajattelua. Läheisten merkitys on iän myötä koko ajan kasvanut.
Aki Ajon avoin, mielenkiintoinen ja ennen kuulematon pitkä haastattelu Aition Leadership-podcastissa on kuunneltavissa myös Spotifysta tästä linkistä.