Apu

Abba tekee paluun – Benny ja Björn kertovat digitaalisesta kiertueesta ja uudesta Mamma Miasta



Abba tekee paluun – Benny ja Björn kertovat digitaalisesta kiertueesta ja uudesta Mamma Miasta

Mamma Mia! -elokuva sai jatkoa, ja pian käynnistyy myös digitaalitekniikalla toteutettu Abbatar-kiertue.
Teksti Juhani Nurmi
Kuvat Finnkino, All Over Press

Abban lauluntekijäkaksikko Benny Andersson, 71, ja Björn Ulvaeus, 73, ei näytä olevan moksiskaan ympärillään hulinoivasta mediasta. Päinvastoin, rauhalliset ja mukavat pop-legendat tuntuvat nauttivan täysin siemauksin.

Huikeaksi kestomenestykseksi osoittautuneen Abba-elokuvan Mamma Mia! jatko-osa ei ollut kirkossa kuulutettu asia, vaikka Anderssonin mukaan Universal-studio oli himoinnut jättimenestykselle jatkoa liki kymmenen vuotta.

– Olimme periaatteessa ajatusta vastaan. Mielestämme ensimmäinen elokuva oli kaikin puolin niin onnistunut. Miksi tehdä jatkoa? Don’t rock the boat, älä keinuta venettä. Mutta lopputuloksestahan tuli aika kiva, Benny Andersson sanoo myhäillen.

– Pidin heti elokuvan ohjaajan Ol Parkerin ja Richard Curtisin ensimmäisestä käsikirjoitusversiosta. Siinä kuljetettiin rinta rinnan Sophien, hänen äitinsä ja tämän kolmen poikaystävän tarinaa, Björn Ulvaeus tunnustaa.

Kun pohdin ääneen, kuljettavatko nimenomaan kappaleet kerrontaa eteenpäin elokuvien käsikirjoituksien suunnittelussa, Abban johtohahmot vastaavat myöntävästi.

– Juuri niin. Kun suunnittelimme 20 vuotta sitten ensimmäistä Mamma Mia! -musikaalia, se oli hyvin epätavallinen tapa työskennellä. Kaikki eivät uskoneet sen mahdollisuuksiin. Sittemmin monet ovat yrittäneet kopioida samaa tyyliä. Mutta onko kukaan koskaan onnistunut siinä? Ulvaeus aloittaa.

– Mielestäni ei. Varsinainen syy lienee kappaleidemme sanoituksissa. Ne elävät omaa elämäänsä, eikä niiden kontekstia ole aina helppoa sovittaa uusiin ja ulkopuolisiin tarinayhteyksiin, Andersson lisää.

Anderssonin mukaan ensimmäiseen Mamma Mia -elokuvaan oli valittu paljon kappaleita, joiden sanoitukset vetoavat enemmän nuorempiin katsojiin.

– Jatko-osa taas keskittyy vielä syvemmin tyttären ja äidin välisiin muistoihin. Se avaa mahdollisuuden aivan uudenlaisille kappaleille, sovituksille ja tulkinnoille, Andersson lisää.

Björn Ulvaeus ja Benny Andersson olivat kovan huomion kohteina uuden Mamma Mian lehdistötilaisuudessa. Kuva: Magnus Liljegren, Stella Pictures, All Over Press.

"Voimme aina vetää töpselin irti seinästä"

Alkuperäisen Mamma Mia -musikaalin kirjoitti Catherine Johnson. Andersson ja Ulvaeus kertoivat hänelle, että juonen pitää nimenomaan kuljettaa musiikkiesityksiä eikä päinvastoin. Ulvaeus myöntää auliisti, että kyseessä oli riskialtis kokeilu.

– Emme voineet millään tietää etukäteen, tulisiko se toimimaan. Elokuvaversioissa käsikirjoittajat ovat sitä vastoin halunneet rakentaa tarinan enemmän laulujemme ympärille. Tiedän, miten sävellys ja sanoitus punotaan jonkun tietyn idean ympärille, jossa kappale kestää korkeintaan kolme minuuttia. Mamma Mian kohdalla oli kuitenkin kyse mittavasta musikaalista, johon poimittiin lukuisia lauluja noin sadan kappaleen kokoisesta Abba-luettelosta. Se on mammuttimainen haaste kenelle tahansa, Ulvaeus selventää.

Andersson ja Ulvaeus myöntävät, ettei uuden Mamma Mian jatko-osan kehittely ollut kaikilta osin täysin saumatonta tai mutkatonta. Elokuvayhtiö halusi elokuvaa paljon enemmän kuin he itse. Universalin haastetta vakuuttaa Abban kaksikkoa toistamiseen voi verrata hiekan tai öljyn myymiseen arabeille.

– Meillä on kaikkiin Abbaan liittyviin asioihin final cut, viimeinen päätösvalta.

– Jos emme pidä jonkun projektimme kehityssuunnasta tai siinä tehdyistä taiteellisista ratkaisuista, voimme aina vetää töpselin irti seinästä, Benny Andersson alleviivaa.

Björn Ulvaeus lisää, että onneksi noin radikaaliin ratkaisuun ei ole tarvinnut vielä koskaan mennä.

– Huolimatta joskus hieman äänekkäistäkin kannanotoista, tähän asti ollaan aina selvitty luovilla ja rakentavilla keskusteluilla. Uskon, että useimpiin luoviin haasteisiin on löydettävissä hedelmällinen ratkaisu, kunhan vain tahtotilat kohtaavat, Björn evästää.

Abba-miehet vilahtavat uudessa Mamma Mia! -elokuvassa hauskoissa cameorooleissa. Ulvaeus nähdään yrmynä professorina nuoremman Donnan (Lily James) yliopistokohtauksessa, jossa tämä laulaa railakkaan kappaleen When I Kissed the Teacher. Andersson puolestaan säestää pianolla vauhdikasta, pariisilaiseen ravintolaan sijoittuvaa laulu- ja tanssikohtausta, jonka aikana kuullaan legendaarinen Waterloo.

Kun tietää herrojen raudanlujan kontrollin Abba-imperiumistaan, yllättäen ilmenee, etteivät he olleet juuri lainkaan tekemisissä suomalaisen version kanssa.

– Olemme kuulleet, että Suomen-versio oli oikein onnistunut. Mukavaa kuulla, että yleisöä on riittänyt myös Helsingissä, Benny sanoo.

– Emme kuitenkaan työskennelleet varsinaisesti Suomi-version kanssa. Meillä on oma taiteellinen Mamma Mia -tiimi, joka hoitaa eri maiden sanoitusten käännökset, koreografiat ja muut, Björn tunnustaa.

Paluukiertue digitaalitekniikan avulla

Abban paluusta on kantautunut jonkun verran tietoa. Andersson ja Ulvaeus itse hieman kavahtavat paluu-sanaa. Kyseessä on kahdesta täysin uudesta laulusta ja Abbatar-kiertueesta. Se perustuu Anderssoniin, Ulvaeukseen, Agnetha Fältskogiin ja Anni-Frid Lyngstadiin perustuvien virtuaalisten avatar-näköishahmojen maailmankiertueeseen.

Uusimman digitaalitekniikan avustuksella nelikosta on tehty ”abbatareja”, jotka tulevat näyttämään tismalleen samanlaisilta kuin yhtyeen jäsenet vuonna 1979.

– Kaiken kärkenä tulee toimimaan kaksi upouutta kappaletta, jotka äänitimme jo vuosi sitten kesäkuussa, Benny Andersson kertoo.

Hänen mukaansa tänä päivänä vallitsee tismalleen sama tilanne kuin 1970-luvulla: koskaan ei voi tietää, mistä tulee hitti ja mistä ei.

– Sen tietää vasta jälkikäteen, joten voit vain antaa parastasi. Se, mistä me pidämme, ei tietysti aina päde yleisöön ja teihin toimittajiin. Tulee kuitenkin muistaa, että on aina suuren yleisön päätäntävallassa, mistä kappaleesta tulee hitti tai mistä elokuvasta tulee katsojamenestys. Se ei silti oikeastaan kiinnosta meitä tippaakaan. Teemme sitä, mistä itse pidämme, ja loppu on yleisöstä kiinni. Muuten emme voisi koskaan luoda mitään uutta, Benny Andersson pohtii.

– Tässä kohtaa pitää myös muistaa asiayhteys. Kyse ei ole siis uuden singlen tai albumin julkaisusta. Kaikki lähti tulevasta Abbatar-kiertueprojektista, joka käynnistynee joskus ensi vuoden aikana. Abbatar-näköishahmomme tulevat laulamaan kaikki laulut. Toivon, että yleisön suut tulevat loksahtamaan auki abbatarit nähdessään, Björn Ulvaeus suitsuttaa, selvästi innoissaan.

Mamma Mia! Here We Go Again -elokuvan lehdistötilaisuudessa kävi kova kuhina. Kuva: Finnkino Oy.

Yhteistyötä ex-puolisoiden välillä

Abbaan liittyvän ”paluun” kohdalla tuntuu hieman kiusalliselta kysyä Benny Anderssonilta ja Björn Ulvaeukselta, miten kanssakäyminen ja yhteistyö sujui heidän entisten puolisoidensa ja yhtyeensä jäsenien, Agnethan ja Anni-Fridin kanssa. Ja miten ihmeessä kaikki pysyi salassa niin pitkään?

– En tiedä, oliko kyse mistään valtionsalaisuudesta. Mutta toisaalta, jos kukaan ei kysy mitään, niin silloinhan ei tarvitse myöskään vastata mitään, Andersson kertoo.

Yhtye levytti uudet kappaleet Anderssonin studiossa Skeppsholmenissa, samassa, jossa hän levytti viime vuonna ilmestyneen sooloalbuminsa Pianon.

– Kaikki meni aivan fantastisesti. Soitimme Agnethalle ja Anni-Fridille, jotka lähtivät erittäin mielellään mukaan. Nauhoitimme myös uuden videon, jossa uudet Abbatar-näköishahmomme esittävät uudet laulut. Vaikka Abbatar-projektissa oli mukana viitisenkymmentä ihmistä, kaikki ovat pitäneet suunsa supussa. Mitään tietoa ei ole onneksi vuotanut minnekään. Mikä parasta, kaikilla meillä neljällä Abban jäsenellä oli hemmetin hauskaa yhdessä. Meistä todellakin tuntui, kuin viimeisen albumimme teosta olisi kulunut vain hetki aikaa, Benny paljastaa hymyillen.

Joudun nipistämään itseäni, kun Andersson innostuu kertomaan lisää niukkoja, mutta herkullisia yksityiskohtia kahdesta tulevasta kappaleesta. Elinikäisenä Abba-fanina minusta tuntuu, kuin kuulisin henkeäsalpaavia ja henkilökohtaisia paljastuksia pyhästä Graalin maljasta.

Don’t Shut Me Down kuulostaa siltä, kuin se olisi purkitettu joskus vuonna 1973. Tai ainakin se on saanut rutkasti inspiraatiota muutamista kappaleista, jotka ovat peräisin tuolta ajalta. Toinen kappaleemme I Still Have Faith in You on puolestaan balladi, Andersson kuvailee.

Björn Ulvaeus kuvailee I Still Have Faith In Youta ”tavallaan isommaksi lauluksi”.

– Sen sanoitus on jossain määrin eksistentialistinen. Naiset heijastelevat laulussa tuntojaan siitä, keitä he oikein ovat ihmisinä ja kuinka paljon vettä on virrannut sillan alta. Odotamme tätä kaikkea malttamattomina. Totta kai toivomme, että yleisö ottaa Abbatar-projektimme suopeasti vastaan, Björn Ulvaeus sanoo.

Julkaistu: 21.7.2018