Rakkaudesta lukemiseen.

Armollisuus on avain muutokseen, oli kyse sitten laihduttamisesta tai tupakoinnin lopettamisesta

Elintapamuutos on hyvä pilkkoa välitavoitteisiin, jolloin voi iloita onnistumisista. Kuva: Fotolia

Vuoden vaihtuessa moni innostuu tekemään muutoksen esimerkiksi elin- tai kulutustavoissaan, jos muutosta mielii. Meitä motivoivat eri asiat, mutta yleensä ulkoisten motivaattoreiden, kuten rahapalkkion tai hyväksynnän, teho on lyhytaikainen. Motivaation pitäisikin aina kummuta itsestämme, kuten halusta olla terveempi, ja olla vapaaehtoista, sillä pakotettuna tulokset ovat harvoin pitkäikäisiä.
Yksin muutosta ei silti kannata tehdä. Lähipiirin kannustus ja muutoksen hyväksyminen on tärkeää. Ystävien kokemuksia kannattaa hyödyntää ja asiantuntijaakin ehkä kuulla – etenkin, jos elämänmuutos on merkittävä tai olet epäonnistunut aiemmin useita kertoja.

Muista silti armollisuus, epäonnistumiset ovat inhimillisiä. Jos poltatkin pari tupakkaa tai herkuttelet päivän, ei se sulje pois mahdollisuutta onnistua. Jatka muutosta ja muista, että jos se olisi helppoa, olisit tehnyt sen jo.
Pienet palkinnot matkan varrella ovat monille tärkeitä. Muutos onkin hyvä pilkkoa välitavoitteisiin, jolloin voi iloita onnistumisista.
Tärkeintä on olla valmis muutokseen. Jos tammikuun synkkyys ei motivoi, odota aikaa, jolloin halu kumpuaa itsestäsi. Älä esimerkiksi väkisin aloita laihdutusta, jos tiedät, että kaamos vetää mielen matalaksi tai töissä on alkuvuodesta hektisintä ja stressitasot taivaissa. Sitten varmista, että muutos on realistisesti toteutettavissa ja pidä siitä kiinni. Onnea matkaan!

Lähteet: Hidasta elämää, Päihdelinkki

Teksti Noora Takamäki

1 Kommentit:

Anonymous

Liikunta vaihtelevassa luonnossa tai vaikkapa kaduilla ja kujilla uteliaana ensin sitten löydät itsesi terveempänä ja sietokykyisempänä töissä tai kodin sykkeessä...Tosin liikunta ihmisessä tarkoittaa myös aivotoiminnan säätelyä - järkevyyttä

Lisää uusi kommentti

CAPTCHA
Oheisen kysymyksen on tarkoitus estää roskaposti.