Mainos

Tuulilasi

Onko moottorinlämmitin

Veteraanikuski muistaa 1960-luvun lopulta isän tilaaman Koneviestin, jossa oli henkilöautojen kestotestejä. Siitähän taisi kehittyä lehti Tuulilasiksi. Olen ymmärtänyt, että ette ole yhteenkään kestotestiautoon asennuttanut moottorinlämmitintä, josta pitkään käytettiin nimitystä lohkolämmitin. Onko missään kestotestiautossanne ollut oikein vaikeita käynnistyksiä kovissa jopa -30 asteen kylmissä lämpötiloissa. Ei silloin alkuaikoina vielä olleet markkinoilla muistaakseni pitkään aikaan nykyaikaiset täyssynteettiset öljyt. Tämä vain siksi, että autonostovaiheessa pidetään vissiin aika todennäköisenä, että uuteen autoon asennetaan moottorinlämmitin. Sitä en hyväksynyt omaan VW Beetle 1.2 TSI-koneeseen (12/05), siksi, että autoni yöpyy lämpimässä tallissa ja talvessa tulee reissujen yhteydessä vain muutama kylmäkäynnistys ulkona. Toiseksi muistin, että tämänkin lehden palstoilla on käynyt selväksi, miten vähän hyötyä näistä VW:ssä käytetyissä niin sanotuista öljypohjaan asennetuista paistinpannuista on hyötyä. Mitä muun tyylisiä lämmittimiä nykyisin on, ja onko ne yhtään parempia? Toinen asia, jota kaupanteon yhteydessä ainakin VW-organisaatiossa nykyisin tuputetaan, on huolenpitosopimus, mikä Beetleeni olisi ollut 35 euroa/kk. Tarkkana eläkeläiskuskina kieltäydyin ehdottomasti ja nyt 2,5 vuoden jälkeen on selvinnyt, että olisin pulittanut VW-pankkiin reilut tuhat euroa korotta. Mittarissa kohta 50 000 km. Kun vien omat öljyt huoltoon, niiden hinnaksi (28 000 ja 45 000 km) olisi tullut noin 300 euroa. Kolmen vuoden päästä pitäisi tulla erotus hyväkseni, mutta miten silloin meneteltäisiin ja mitä silloin tapahtuu? Onko kokemuksia?
9