Tuulilasi

VW:n käsijarru puoltaa

VW:n käsijarru puoltaa

Tapio Ketonen

Kysymys:

Käytin juuri ostamani Volkkarin katsastuksessa ja auto meni kyllä hyvin läpi, mutta eri puolen pyörien jarrutusvoimissa oli käsijarrulla jarruttaessa suuri ero (juuri hyväksyttävä).

Edellinen omistaja oli juuri autoon merkkihuollossa vaihdattanut jarrulevyt (ja palat) ja ilmeisesti myös käsijarrulle oli samalla tehty jotain huoltoa. Katsastusmies sanoi, että meinasi suositella, että käsijarru kannattaisi käyttää auki. Auton alle katsoessaan oli kuitenkin huomannut, että käsijarru on vastikään huollettu, joten kehotti vaan käyttämään käsijarrua niin säätyisi itsestään kohdilleen.

Onko normaalia, että juuri huolletussa käsijarrussa on merkittävää eroa puolten välisissä jarrutusvoimissa? Mihin perustuu, että käsijarrua käyttämällä jarrutusvoimat asettuisivat kohdalleen ja kuinka nopeasti tällainen tapahtuu? Volkkarissa on siis ihan perinteinen mekaaninen käsijarru.

Näytä vastaus

Vastaus:

Etpä kerro VW:n mallia, mutta oletan, että autossasi on levyjarrut takana. Käsijarrun mekanismi säätyy käytettäessä, ja koska vivuston jarrupaloihin vaikuttava liike on rajallinen, toisen puolen automaattisäätö voi olla liian löysällä, jolloin jarruvoima jää vähäisemmäksi. Käsijarrun käyttäminen vetää säätöä pikkuhiljaa kireämmälle, jolloin jarruvoima kasvaa. Kannattaa siis noudattaa katsastusmiehen neuvoa.

Julkaistu: 29.8.2014

Kysy ja asiantuntijamme vastaavat

Kirjoitathan kysymyksesi riittävän yksityiskohtaisesti, jotta voimme antaa mahdollisimman tarkan vastauksen. Valitsemme parhaat kysymykset ja julkaisemme ne. Nimeäsi ja yhteystietojasi ei julkaista.