Tuulilasi

VW Jetta Turbo-ongelma

VW Jetta Turbo-ongelma

Tapio Ketonen

Kysymys:

Terve!VW Jetasta (1.4 tsi, vm. 2009) hajosi turbo ennen 100 000 km ajoa. Mikä on turbolle oikea kestoikä? Kannattaa asiasta valittaa suoraan maahantuojalle vai mikä olisi oikea tapa?Volkkarilla on lisäksi takaisinkutsu DSG-laatikolle, mutta eivät suostu tekemään sitä ellei kytkinlevyjä vaihdeta (vaihto 1800 e merkkiliikkeessä). Miten tämän asian kanssa kannattaa edetä? Kuluttajariitalautakuntaan vai …

Näytä vastaus

Vastaus:

Turbon käyttöikä riippuu aika lailla käytöstä, mitään täsmällistä ikää en osaa kertoa. Joskus ne kestävät useita satojatuhansia kilometrejä, joskus kilometrit tulevat täyteen muutaman kymmenentuhannen jälkeen.

Kun autolla on jo noin paljon ikää, lopputulos taitaa olla sama, vaikka valituksen lähettäisi Jurvan kuntaan. Tosin Jurva on nykyään osa Kurikkaa, joten sekin valitusreitti on tukittu.

DSG-vaihteiston remontin kohdalla lienee se tilanne, että ilman kytkinlevyjen uusimista remontti taitaisi mennä hukkaan. Kytkimet ovat kuluvia osia, joten ymmärrän kyllä vaihtovaatimuksen, mutta en vaihdon hintaa. Itse pyytäisin ainakin selvitystä vaihdon syistä sekä hinnasta.

Julkaistu: 31.3.2014

Kysy ja asiantuntijamme vastaavat

Kirjoitathan kysymyksesi riittävän yksityiskohtaisesti, jotta voimme antaa mahdollisimman tarkan vastauksen. Valitsemme parhaat kysymykset ja julkaisemme ne. Nimeäsi ja yhteystietojasi ei julkaista.