Haullasi “” ei löytynyt yhtään osumaa

Tarkista hakusi ja poista mahdollisia rajausehtoja

Tuulilasi

vw jakoketju ongelmat

vw jakoketju ongelmat

Tapio Ketonen

Kysymys:

Hei minulla nyt ei ole kovin suurta tietoa noista volkswagenin jakoketju ongelmista mutta tässä aikani lueskeltua niissä tuntuu olevan ongelmia.olen juuri ostanut käytetyn (golf 2008) auton ja vein sen nyt huoltoon muista syistä kuin jakoketju.Mutta halusivat tutkia mahdollisen jakoketjun venymisen takia sitä ja sanoivat mikäli se on venynyt niin maahantuoja tulee 50% vastaan. Korjaus kustannuksissa jotka ovat alustavasti volkswagen center airportin mukaan 4700€ onko kyseisessä hinnassa mitään järkeä sillä golffilla on nyt ajettu n.140tkm.Vai olisiko syytä maahantuojan korvata enemmän, siihen vedoten että jakoketjun kuuluisi olla huoltovapaa ja kestää auton koko elinkaaren.

- Vesku

Näytä vastaus

Vastaus:

Tuo ajomäärä alkaa jo olla sellainen, ettei tuotevastuu välttämättä enää korvaa ketjun vaihtoa ainakaan kokonaan. Kuten kaikkien VW-käyttäjien pitäisi vuosien kirjoittelun jälkeen tietää, jakoketjuissa oli valmistusvika, jonka takia ne venyivät tavallista enemmän. 

Tehtaalla käytettiin tylsiä stanssaustyökaluja ketjulenkkien reikien teossa. Reikiin jäi purseita, joiden nopea pois kuluminen sai ketjun venymään tavallista nopeammin. Vika tuli kuitenkin esiin jo paljon tuota ajomäärää aikaisemmin. Käytössä oleva ketju venyy vääjäämättä, joten kyllähän se jossain välissä on syytä vaihtaa.

Käsitys koko elinkaaren pituudesta vaihtelee, mutta kyllähän jakoktjun, jolle ei ole ilmoitettu vaihtoväliä, pitäisi kestää enemmän kuin 140 000 km.

Noin pitkään kestäneessä ketjussa siis ei välttämättä ole ollut sitä valmistusvikaa, mutta moottorin suunnitteluvirheeltä auto tuskin on säästynyt. Ketjun kiristimestä näet puuttui räikkämekanismi, joka estää ketjun liian löystymisen. Kiristin toimii moottorin öljynpaineella, joten se kiristää vain moottorin käydessä. Jos ketju on venynyt, ja moottori pääsee pyörähtämään väärään suuntaan esimerkiksi tilanteessa, kun auto on pysäköity vaihteen varaan ylämäkeen, kiristin antaa periksi, ja ketju saattaa päästä hyppäämään kampiakselilla hampaan tai parin yli. Tämä johtaa siihen, että moottorin pyörähtäessä männät osuvat venttiileihin. Venttiilit vääntyvät, ja koska ne ovat kovaa karkaistua materiaalia, ne saattavat tällöin katketakin. Irrallinen venttiililautanen tekee männän ja kannen välissä rumaa jälkeä.

VW-merkkikorjaamot ovat ketjunvaihdon yhteydessä vaihtaneet kiristimen asiallisempaan, siis sellaiseen, jonka mekanismi estää liian löystymisen. Tästä ei kuitenkaan ole järjestetty erityistä huoltokampanjaa kuten ei jakoketjuistakaan. Olisi tullut liian kalliiksi. Päinvastoin, korjaamot ovat maksattaneet tai ainakin yrittäneet maksattaa kaikki viallisten ketjujenkin vaihtokustannukset asiakkailla.

Tuo 4 700 euroa tuntuu toimivan moottorin ketjunvaihtokustannukseksi todella hurjalta. Ilmeisesti samalla tehtävä kiristimen ja todennäköisesti myös ketjupyörien vaihto vaatii purkamaan autoa niin paljon, että työtunteja kertyy paljon.

Merkkikorjaamo ei ole edullisin paikka teettää tuon suuruusluokan korjauksia omalla lompakolla. Itse tiedustelisin kustannusarviota jostakin pienemmästä korjaamosta.

Julkaistu: 8.11.2014

Kysy ja asiantuntijamme vastaavat

Kirjoitathan kysymyksesi riittävän yksityiskohtaisesti, jotta voimme antaa mahdollisimman tarkan vastauksen. Valitsemme parhaat kysymykset ja julkaisemme ne. Nimeäsi ja yhteystietojasi ei julkaista.