Tuulilasi

Vikamuisti focuksessa

Vikamuisti focuksessa

Tapio Ketonen

Kysymys:

Moottorin varoitusvalo palaa ,auto liikkuu ja käy normaalisti. Varoitusvalo sammui katalysaattorin vaihdon yhteydessä ja oli pitkään poissa, kunnes taas syttyi. suihkutettiin liittimiin puhdistavaa ainetta ,se auttoi jonkun aikaa. Jossain vaiheessa on otettu vikakoodi: p0420 katalysaattorin tehoaste(lohko 1) liian alhainen. Voisiko johtua liasta tai kosteudesta ja missä mahdollinen vika sijaitsee?

Näytä vastaus

Vastaus:

Tuo koodi tarkoittaa, että ennen ja jälkeen katalysaattoria sijoitetut lambda-anturit eli jäännöshappitunnistimet ovat paljastaneet häiriötoiminnan, eli katalysaattori ei niiden mukaan puhdista kunnolla. Syynä voi olla ilmavuoto pakoputkistossa tai pakosarjassa, myös jäähdytysnesteen lämpötilatunnistimen antama väärä arvo voi saada tuota aikaan. Kontaktispraylla saatu apu viittaisi siihen, että vikalähteenä on jompi kumpi lambda-anturi. Jostakin tuli myös silmiini arvelu siitä, että ongelmana voisi olla liian varovainen ajo. Jälkimmäinen lambda ei mahdollisesti lämpene kunnolla eikä anna oikeita lukemia.

Noita tietoja löytyi tuosta osoitteesta: http://www.obd-codes.com/p0420, Google löytää alka paljon enemmänkin tietoa, tosin se on pääasiassa englanninkielistä.

Julkaistu: 4.1.2012

Kysy ja asiantuntijamme vastaavat

Kirjoitathan kysymyksesi riittävän yksityiskohtaisesti, jotta voimme antaa mahdollisimman tarkan vastauksen. Valitsemme parhaat kysymykset ja julkaisemme ne. Nimeäsi ja yhteystietojasi ei julkaista.