Tuulilasi

Vetoakselin laakerissako?

Vetoakselin laakerissako?

Tapio Ketonen

Kysymys:

onko vika vetoakseliston helassa kun saab 9-3 taristää ylemmillä kierroksilla ajettaessa kun vauhti nousee yli 60km/H  oikesta pyörästä kuului ensin natinaa käännettäessä vasempaan moi? onko kallis remontti?

Näytä vastaus

Vastaus:

Vikoja lienee useampiakin. Se natina käännettäessä voisi johtua joustintuen yläpään laakerista. Pyydä kaveria kääntämään ohjausta ja pitele sormilla etujousesta. Jos tuntuu tärähtelyä, laakeri on lopussa.

Ravistus suuremmilla nopeuksilla voisi johtua vetoakselien sisänivelistä. Kaikki alkaa yleensä siitä, että niveliin on päässyt kuraa, tai sitten autolla on ajettu todella paljon. Nivelen runko-osaan on kulunut vetoakselin sisäpäässä olevan kolmisakaraisen nivelen neulalaakeroiduille rullille kuopat. Kun nopeus ja siirrettävä momentti kasvavat, rullat pysyvät kuoppien pohjalla eivätkä päästä akselia liikkumaan päittäin. Tämä saa aikaan ravistusta ohjauksessa. Ilmiö tuntuu vain veto päällä, ei rullatessa.

Vanhoissa Saabeissa korjaus oli helppo, vaihdettiin vain nivelkupit keskenään. Noissa Opel-Saabeissa se ei onnistu, koska sisäpäät ovat eri puolilla erilaiset. Varaosakauppaan on siis asiaa, ja ilmeisesti myyvät kokonaisia vetoakseleita.

Julkaistu: 26.6.2012

Kysy ja asiantuntijamme vastaavat

Kirjoitathan kysymyksesi riittävän yksityiskohtaisesti, jotta voimme antaa mahdollisimman tarkan vastauksen. Valitsemme parhaat kysymykset ja julkaisemme ne. Nimeäsi ja yhteystietojasi ei julkaista.