Tuulilasi

Vesipumpun korjauskulujen vastuu vähän ajetussa autossa

Vesipumpun korjauskulujen vastuu vähän ajetussa autossa

Tapio Ketonen

Kysymys:

Minulla on Golf plus 1.6 FSI, 85 kw. Auto on otettu käyttöön maaliskuussa 2006 ja mittarissa on tällä hetkellä 44.500. Takuu ei siis ole enää voimassa.

Autosta meni vesipumppu rikki. Auto on nyt odottamassa VW korjaamolla Rovaniemellä. vW:n huolto suhtautuu nuivasti takuuasiaan. Katson, että kun kysymyksessä on alkuperäinen osa ja ajokilometrit ovat vähäiset, niin vesipumpussa on materiaalivirhe. Sen perusteella olen vaatinut, että korjaus tapahtuisi takuukorjauksena.

Mitä mieltä olette näkemykseeni? Onko VW:n 85 kw:n FSI koneissa ollut vastaavia vikoja normaalia enemmän?

Näytä vastaus

Vastaus:

Vesipumppu on tyypillinen kulutusosa. Takuu on jo ohi, joten kysymykseen voisi tulla kuluttajansuojalain mukainren tuotevastuu. Kyllähän ajomäärä tuntuu pieneltä, mutta taitaa silti olla vaikea saada korjausta menemään tuotevastuun piikkiin. Pitäisi pystyä todistamaan, että pumpussa on ollut vikaa jo ostohetkellä.

Odottelu ei kannata. Suosittelen, että sovitte korjaamon kanssa, että vesipumppu korjataan eli vaihdetaan uuteen, vanha tutkitaan ja asiasta tehdään vaatimus maahatuojan huolto-osastolle. Korjauslasku tietenkin maksetaan normaalisti. Jos maahantuoja korvaa korjauksen, hyvityksestä lienee helppo sopia liikkeen kanssa.

Itse pyytäisin saman tien vaihtamaan myös jakohihnan kiristimineen, vaikka niiden vaihtoväli onkin normaalisti muistaakseni 90 000 km. Tuossakin VW-koneessa jakohihna taitaa pyörittää vesipumppua. Lisäkustannus jäänee kuitenkin pieneksi. Ja saattaahan liike antaa osista hieman alennustakin.

Julkaistu: 7.1.2009

Kysy ja asiantuntijamme vastaavat

Kirjoitathan kysymyksesi riittävän yksityiskohtaisesti, jotta voimme antaa mahdollisimman tarkan vastauksen. Valitsemme parhaat kysymykset ja julkaisemme ne. Nimeäsi ja yhteystietojasi ei julkaista.