Autot ja liikenne
Tuulilasi

Vesiliukoiset automaalit

Vesiliukoiset automaalit

Tapio Ketonen

Kysymys:

Mitä litkuja autotehtaat nykyään käyttävät tuotteidensa pintakäsittelyyn? takavuosinahan siirryttiin “ympäristöystävällisiin” vesiliukoisiin automaaleihin, jotka ainakin Opelin kohdalla osoittautuivat todelliseksi katastrofiksi. Autot alkoivat ruostua käsiin, kun ko. merkki 1980-luvulla siirtyi litkuihin. Teilläkin oli kestotestissä Opel Kadett vuonna 1984, joka piti maalauttaa kesken testin uudestaan, koska ruoste puski pintaan.

Sittemmin kai sinkitys on parantanut ruosteenkestävyyttä, mutta mitä hienoa ja muodikkaan ekologista on noissa vesiliukoisissa litkuissa? Kunnon myrkyt auton pintaan vaan, että kestää!

Näytä vastaus

Vastaus:

Kemia kehittyy, ja nykyisin vesiliukoisilal maaleilla päästään aivan asialliseen lopputulokseen. Opelien kohdalla vesiliukoiset tuottivat ongelmia etuvetoisessa Asconassa, jonka maali lähti hilseilemään. Kadett kärsi siitä, että pintamaali ei pysynyt kiinni pohjamaalissa. Ei se ruostumaan lähtenyt, mutta valkoisen pohjamaalin näkyminen pisteinä muuten punaisessa autossa oli sellainen virhe, että se korjattiin takuuna.

Niitä "kunnon myrkkyjä" ei valitettavasti saa enää mistään, joten kaikissa uusissa eurooppalaisissa autoissa on käytetty jo pitkään vesiliukoisia maaleja, Ne vaativat hieman erilaiset työvälineet ja maalarilta erilaista osaamista, mutta kyllä nekin kestävät.

Sinkitys on hyvä keino, kunhan se on tehty riittävän paksuksi. Joissakin autoissa on käytetty niin ohutta sinkkikerrosta, ettei se ole vaikuttanut ruostumiseen toivotulla tavalla.

Julkaistu: 26.10.2014

Kysy ja asiantuntijamme vastaavat

Kirjoitathan kysymyksesi riittävän yksityiskohtaisesti, jotta voimme antaa mahdollisimman tarkan vastauksen. Valitsemme parhaat kysymykset ja julkaisemme ne. Nimeäsi ja yhteystietojasi ei julkaista.