Apu

Verenpaine laskee, hengästyn ja voimat katoavat – lukemat 110–137/75–91 ja pulssi 76–90 – Missä vika? Apu-klinikka vastaa

Julkaistu: 25.9.2022

Kysymys:

Olen 74-vuotias perusterve liikunnallinen nainen. Noin vuosi sitten aloin hengästyä pienissä kotiaskareissa. Pulssi kohosi ja voimat pakenivat, enkä jaksanut edes seisoa. Tämä toistui melko usein. Verikokeissa kaikki oli ihan hyvin. Myös sydänultra oli ok. Verenpaine vaihteli 130–169/­­70–91, pulssi 60–70. Sain verenpainelääkityksen, jonka aikana oireeni muuttuivat todella rajuiksi, enkä pysynyt pystyssä. Siksi lopetin lääkkeen. Nyt olen seurannut verenpainettani. Aina kun tunnen hengästyneisyyttä ja voimien häviämistä, verenpaineeni on alhainen 110–137/75–91, pulssi 76–90, pari päivää sitten jopa 100/76 ja pulssi 100. Mikä saa verenpaineeni laskemaan?

Näytä vastaus

Vastaus:

Esität todella mielenkiintoisen kysymyksen, jota on mukava makustella. Reilussa rasituksessa verenpaineen tulee kohota, jotta lihakset saavat hapekasta verta toimiakseen kunnollisesti. Herää kuin itsestään pohdinta: miksi rasituksessa verenpaine ei kohoaisi?

”On vastaus vain yksi, Lapin suvi”, kaikuvat mielessäni Eino Leinon säkeet edesmenneen virtuoosin Vesa-Matti-Loirin tulkitsemana. Jos sydän ei jaksa pumpata hapekasta verta, verenpainekaan ei nouse. Taustalla voisi olla sydänsairaus tai sykkeen nousun jarru eli liian rapsakka beetasalpaus. Kiinnostaakin, ettet vain saanut verenpaineesi hoitoon beetasalpaajaa. Iässäsi yleinen rasitushengen­ahdistuksen syy on sepelvaltimotauti, joka ei näy ultraäänitutkimuksessa. Ultrassa näkyy kuitenkin se, ettei Sinulla ole läppävikaa tai sydämen vajaatoimintaa. Joskus on pakko edetä sepelvaltimoiden varjoainekuvaukseen, jos rasitushengen­ahdistuksen syy ei muuten selviä.

Luonnollisesti ilmanvaihtosysteemin tökkiminen aiheuttaa hengenahdistusta. Koska kuvaat, että oire tuli jo pienessä kotirasituksessa, keuhkovian pitäisi olla melkoinen ja oireillut jo pitkään. Lähinnä kyseeseen tulisi keuhkoveritulppa eli keuhkoembolia. Siihen sopisi ahdistuksen lisäksi pulssin kohoaminen ja verenpaineen laskeminen. Kerrot kuitenkin, että vaiva ei tule joka kerta ja tutkimuksia on tehty, joten kyllä tuo olisi huomattu. Oireen alku vuosi sitten ei sovi kuvaan.

Jokin paha sairaus ja anemia selittäisivät niin ikään oireesi, mutta ne on suljettu pois kokein. Jos taustalla olisi pahanlaatuinen sairaus, todennäköisesti se olisi tapansa jo näyttänyt. Koska oire tuli pienessä rasituksessa kotiaskareissa seisoessa ja verenpainelääke vain pahensi tilannetta, se viittaa ortostaattiseen hypotoniaan eli verenpaineen laskemiseen ylös noustessa. Se on iässäsi jo aika yleistä.

Kysy terveydestä, Avun asiantuntijat vastaavat

  • Reijo Laatikainen, ravitsemus
  • Pippa Laukka, hyvinvointi
  • Tapani Kiminkinen, yleislääketiede
  • Voit kysyä nettiosoitteessa apu.fi/teemat/apu-klinikka
  • Voit myös lähettää kysymyksesi: aputerveys@a-lehdet.fi tai postitse ”Apu-klinikka”, Apu, 00081 A-lehdet

Kysy ja asiantuntijamme vastaavat

Kirjoitathan kysymyksesi riittävän yksityiskohtaisesti, jotta voimme antaa mahdollisimman tarkan vastauksen. Valitsemme parhaat kysymykset ja julkaisemme ne. Nimeäsi ja yhteystietojasi ei julkaista.