Apu

Minulle jäi aikoinaan synnytyksestä vatsalihasten erkauma – Voiko sitä kuntouttaa vielä vuosienkin jälkeen? Apu-klinikka vastaa

KuvatAll Over Press
Julkaistu: 4.11.2022

Kysymys:

Minulla todettiin synnytyksen jälkeen vatsalihasten erkauma, mutta arjen kiireiden vuoksi kuntoutus jäi puolitiehen. Nyt lapset ovat jo isoja, mutta erkauma on ennallaan. Onko kuntoutus enää mahdollista ja miten se pitäisi aloittaa?

Näytä vastaus

Vastaus:

Vatsalihasten erkaumalla tarkoitetaan tilannetta, jossa suorien vatsalihasten välissä oleva valkoinen jännesauma on syystä tai toisesta venyttynyt ja vatsa­lihasten väliin on kehittynyt normaalia suurempi rako. Jos vatsalihasten väliin jää yli kahden sormen levyinen rako, kyse on erkaumasta. Suorien vatsalihasten etäisyys toisistaan mitataan noin 3 cm navan yläpuolelta.

Erkauma, latinankieliseltä nimeltään diastasis recti abdominis, voi tulla kenelle tahansa esimerkiksi ylipainon tai yksipuolisen kovan fyysisen kuormituksen vuoksi tai raskauden aikana. Ikääntyessä kudosten löystyminen voi muuttaa vatsan keskiosan mallia harjannemaiseksi etenkin ponnistaessa. Tämä on täysin vaaraton ilmiö, joka ei vaadi hoitoa.

Raskauden aikana kasvava kohtu tarvitsee tilaa ja vatsa­lihakset mukautuvat kasvavaan paineeseen siirtymällä sivummalle. Tämä venyttää kehon keskilinjassa kulkevaa valkoista jännesaumaa (linea albaa) ja vatsan lihaskalvoja. Raskausaikana suorien vatsa­lihasten erkaantumiseen vaikuttavat myös hormonaaliset muutokset.

Tutkimusten mukaan vatsalihakset erkaantuvat lähes jokaisella raskaana ­olevalla naisella viimeistään viimeisellä raskauskolmanneksella 35. raskaus­viikkoon mennessä. Raskauden jälkeen erkauma on melkein kaikilla. Suorat ­vatsalihakset voivat erkaantua raskaus­aikana jopa 15 cm, ja raskauden jälkeinen erkauma on aivan normaali. Kun synnytyksestä on kulunut 5–7 viikkoa, suorat vatsalihakset ovat edelleen erkaantuneet noin 40 prosentilla synnyttäneistä. Synnytyksen jälkeen erkauma palautuu vauhdikkaimmin ensimmäisten kuukausien aikana, mutta spontaania palautumista tapahtuu noin vuoteen asti.

Kaikilla erkauma ei palaudu täysin, mutta tämä ei automaattisesti tarkoita ongelmia. Lähtökohtaisesti oireetonta erkaumaa ei tarvitse hoitaa. Keskivartalon lihaksista kannattaa silti pitää huolta, oli erkaumaa tai ei.

Osalla erkauma voi aiheuttaa merkittävää terveydellistä haittaa. Erkauma voi oireilla selkäkipuna, vatsan alueen tuntemuksina ja erityisesti keskivartalon voimattomuuden tunteena. Erkaumaan voi liittyä myös tyriä ja lantionpohjan ongelmia, kuten virtsankarkailua.

Erkauman hoidon kannalta olennaisinta on, miten vatsan alueen lihakset voidaan aktivoida sekä miten kehon ja erityisesti keskivartalon ja lantionpohjan lihastyö kokonaisuutena toimii. Erkaumaa hoidetaan ensisijaisesti toiminnallista lihastyötä tukevalla liikunnalla ja kuntouttavalla fysioterapialla. Erkauman ja vatsalihasten treenaamiseen on olemassa perinteisiä vatsarutistuksia tehokkaampia liikkeitä. Erilaiset kehonhallinta­tekniikat ja monipuolisesti keskivartaloa vahvistavat liikuntamuodot, kuten ­pilates, ovat osoittautuneet hyödyllisiksi vartalonhallintaongelmissa. Pelkillä tavanomaisilla vatsarutistuksilla ei siis pystytä palauttamaan vartalonhallintaa ja korjaamaan erkaumaa.

Kaikilla liikunta, kuntoutus ja fysio­terapia eivät korjaa erkaumaa. Silloin on otettava muut keinot käyttöön, mikäli erkaumasta on merkittävää haittaa. Jos erkauma ei palaudu ja se aiheuttaa ­vaivoja, tarvitaan plastiikkakirurgin ­konsultaatiota ja mahdollisesti erkauman korjausleikkaus. Löystyneet vatsalihakset voidaan korjata niin kutsutulla rectusdiastaasikorjauksella.

Olen tavannut vastaanotollani naisia, jotka ovat tehneet erkaumaa kuntouttavia harjoitteita lähes ylitunnollisesti vuosikausien ajan, mutta erkauma on pysynyt muuttumattomana. Osalle erkauma voi aiheuttaa kosmeettista ja psyykkistä haittaa. Tämä ei ole ihme, jos vielä vuosia raskauden jälkeen satelee kyselyitä tulevasta perheenlisäyksestä, vaikka vatsakummun syynä on erkauma. Joskus itsellä on ­käynyt mielessä, että yhtä tärkeää kuin erkauman aktiivinen kuntoutus on myös se, että hoidolle asetetetaan selkeä tavoite ja aikataulu. Jos vuosien jumppaaminen ei ole erkaumaa jo korjannut, se ei toden­näköisesti korjaannu harjoittelulla.

Kuten kysyjällä, suorien vatsalihasten erkauma saattaa todella pysyä vuosi­kausia raskauden jälkeen. Osalla naisista erkauma jää pysyväksi, mille altistavat erityisesti useat raskaudet. Erkauman kuntouttaminen ja hoito eivät ole koskaan liian myöhäistä. Suosittelen kysyjälle pilatesta, joogaa ja kehonhallintaa monipuolisesti kuormittavaa harjoittelua säännöllisesti muun liikunnan ohessa. Jos liikunta kipeyttää kehoa tai tuntee epävarmuutta siitä, miten tulisi lähteä liikkeelle, suosittelen kartoittamaan lihasten ja erkauman tilan ensin fysioterapeutilla. Ammattilainen osaa antaa yksilölliset ja oikeat ohjeet kuntoutumiseen.

Kysy terveydestä, Avun asiantuntijat vastaavat

  • Reijo Laatikainen, ravitsemus
  • Pippa Laukka, hyvinvointi
  • Tapani Kiminkinen, yleislääketiede
  • Voit kysyä nettiosoitteessa apu.fi/teemat/apu-klinikka
  • Voit myös lähettää kysymyksesi: aputerveys@a-lehdet.fi tai postitse ”Apu-klinikka”, Apu, 00081 A-lehdet

Kysy ja asiantuntijamme vastaavat

Kirjoitathan kysymyksesi riittävän yksityiskohtaisesti, jotta voimme antaa mahdollisimman tarkan vastauksen. Valitsemme parhaat kysymykset ja julkaisemme ne. Nimeäsi ja yhteystietojasi ei julkaista.