Apu

Ylävatsavaivoja: Kipua, turvotusta ja ilmavaivoja ruokailun jälkeen – Onko probiooteista apua? Apu-klinikan ravitsemusasiantuntija Reijo Laatikainen vastaa

Kysymys:

Minulla on aika ajoin ylävatsakipuja, turvotusta ja ilmavaivoja ruokailun jälkeen. Söin lounaaksi siskonmakkarakeittoa ja pari leipää, täysjyväruista ja sekaleipää. Sen jälkeen olosta tuli huono: röyhtäytti, turvotti ja oli ilmavaivoja. Tätä kesti muutaman tunnin. Mikä saattoi aiheuttaa tämän? Olisiko probiooteista apua ja millaisia miljardimääriä niitä pitäisi ottaa? Olen 69-vuotias nainen.

Näytä vastaus

Vastaus:

Vaivasi viittaavat toiminnallisiin vatsavaivoihin. Ne ovat kiusallisia ja heikentävät elämänlaatua mutta eivät ole vaarallisia. Silti sinun ikäiseltä olisi paikallaan sulkea pois keliakia, sappivaivat ja muut elimelliset syyt, jollei näin ole jo lääkärissä tehty.

Vatsaoireiden perusteella on vaikea sanoa, onko kyse toiminnallisesta vaivasta vai vaarallisemmasta sairaudesta.

Ruokailun jälkeiset vatsavaivat ovat varsin tavallisia. Ylävatsakipu voi tulla mahalaukusta tai poikittaisesta paksusuolesta tai ohutsuolesta. Ne saattavat todella liittyä edeltävään ruokaan, mutta yhtä tärkeää on muistaa, että ruoan matka suolistossa on pitkä, jopa 40 tuntia tai enemmän. Siksi lounaan jälkeiset vatsavaivat voivat johtua paitsi edeltävästä lounaasta myös muista ruoista viimeisen 24 tunnin ajalta.

Vatsa aktiivisin päiväaikaan

Ruoansulatuskanavan aktiivisuus on runsainta juuri päiväaikaan. Lounasateria on omiaan kiihdyttämään sulamattoman ruoan siirtymistä ohutsuolesta paksusuoleen ja paksusuolen alkuosasta eteenpäin.

Uuteen kohtaan suolessa joutuessaan ”vanha” ruoka voi altistua uudenlaisille bakteereille. Ne sitten käyttävät eli fermentoivat sulamatonta ruokaa, erityisesti hiilihydraatteja ja kuituisia aineita.

Jos ruoan aiheuttama oire syntyy 2,5–5 tuntia ruokailusta, saattaa kyseinen ruoka olla syynä paksusuoliperäiseen vaivaan. Jos oire tulee nopeammin, kyse voi olla paitsi edeltävän 24 tunnin aikana syödyistä ruoista paksusuolessa tai sitten siitä, että kyseinen ruoka aiheuttaa oireen jo mahalaukussa tai ohutsuolessa.

Suuri annoskoko voi aiheuttaa oireita

Suurehko annos rasvaa aterialla voi aiheuttaa oireen nopeastikin, eikä rasvan tarvitse olla epäterveellistä. Oireita voi tulla, jos syö kerralla esimerkiksi suuren annoksen rasvaista lohta tai oliiviöljyä.

On mahdollista, että siskonmakkarat yhdessä leipärasvan ja leivänpäällysten kanssa olisivat oireittesi taustalla. Myös kuplajuomat, esimerkiksi mineraalivesi, olut, limonadi ja kuohuviini, ovat omiaan aiheuttamaan oireita nopeasti.

Annoksen pienentäminen saattaa auttaa, jos vaiva johtuu mahalaukun hitaasta tyhjentymisestä tai huonosta ruokamäärään mukautumisesta.

Kokeile fodmap-dieettiä ravitsemusterapeutin ohjauksessa

Suositan, että otat yhteyttä ravitsemusterapeuttiin, joka voi suunnitella sinulle fodmap-rajoituksen muutamaksi viikoksi.

Jos se poistaa vaivat, tiedetään, että oireet tulivat paksusuolen hiilihydraatti- ja kuitukäymisestä.

Fodmapit ovat paksusuoleen joutuvia imeytymättömiä ja helposti kaasuuntuvia hiilihydraatteja ja kuituaineita. Löydät lisätietoa verkosta esimerkiksi blogistani ja Terveyskirjastosta.

Ihan ensimmäisenä niksinä voisit kokeilla ruis- ja vehnäleivän vaihtamista kahdeksi viikoksi 100-prosenttiseen kauraleipään. Jos tämä riittää, niin sillä hyvä.

Ruis- ja vehnä ovat sipuleiden, papujen, omenan, päärynän, vesimelonin, cashewpähkinän sekä sienien ja erilaisten pastillien ja purukumien ohella merkittävimpiä fodmapien lähteitä.

Niin, ja ehkä laktoosi-intoleranssi kannattaisi myös testauttaa terveysasemalla, joskus sekin voi olla taustalla. Kiinnitä huomiota myös annoskokoon.

Probiootit eivät ole ihmeaineita

Probioottivalmiste pillerinä tai jogurttina voi myös olla hiukan avuksi. Ne ovat toimineet ärtyvän suolen kaltaisten toiminnallisten vatsavaivojen hoidossa lumelääkettä paremmin, mutta mitään ihmeaineita ne eivät ole.

Bakteerien absoluuttinen määrä valmisteessa ei ole ihan kaikkein tärkein asia. Tärkeämpää on tutkimusten mukaan oikea bakteerikanta.

”Oikeita” bakteerikantoja on niin monia, että on mahdotonta antaa tässä suositusta. Sama koskee bakteerimääriä, sillä niiden tarve riippuu bakteerikannasta.

Tekemättä asiasta vaikeampaa, kokeilisin jotakin valmistetta, jota paikallinen apteekkisi suosittaa.

Julkaistu: 23.4.2020

Kysy ja asiantuntijamme vastaavat

Kirjoitathan kysymyksesi riittävän yksityiskohtaisesti, jotta voimme antaa mahdollisimman tarkan vastauksen. Valitsemme parhaat kysymykset ja julkaisemme ne. Nimeäsi ja yhteystietojasi ei julkaista.