Tuulilasi

Vakionopeudensäätimen käyttöä vältettävä liukkaalla kelillä

Vakionopeudensäätimen käyttöä vältettävä liukkaalla kelillä

Tapio Ketonen

Kysymys:

Autossani on ESP ja tehdasasenteinen tasanopeussäädin. Autoni ohjekirjassa sanotaan että liukkaalla kelillä ei saa käyttää vakionopeussäädintä. Kumpi on liukkaalla parempi, ajaa tasanopeussäätimen kanssa vai jalka kaasupolkimella, olettaen että tie on suora ja liikenne rauhallista. Onko nykyään ESP:t suunniteltu toimimaan yhdessä tasanopeussäätimen kanssa.

Näytä vastaus

Vastaus:

Suosittelen maalaisjärjen käyttöä. On tie miten suora tahansa, mutta jos sen pinta on märkää peilijäätä, ei sillä kelillä pidä ajaa vakkari päällä. Ohjekirjan varoituksen lähtökohta on se, että liukkaalla kelillä vakionopeudensäätimen antama kaasun lisäys voi saada vetävät pyörät luistamaan, ja se yleensä vaikeuttaa auton hallintaa. Kuljettaja voi helpommin keventää kaasua luiston alkaessa, jos vakionopeudensäädin ei ole kytkettynä toimintaan. Normaalilla talvikelillä vakionopeudensäädintä voi käyttää normaalisti.

Muistelen, että yleensä jos ESP alkaa puuttua auton menoon, samalla vakionopeudensäädin kytkeytyy pois päältä. En ole tuota kokeillut, mutta tuollainen toiminta tuntuisi loogiselta. Kytkeytyyhän se pois silloinkin, kun autoa jarrutetaan jalkajarrulla.

Julkaistu: 23.2.2010

Kysy ja asiantuntijamme vastaavat

Kirjoitathan kysymyksesi riittävän yksityiskohtaisesti, jotta voimme antaa mahdollisimman tarkan vastauksen. Valitsemme parhaat kysymykset ja julkaisemme ne. Nimeäsi ja yhteystietojasi ei julkaista.