Tuulilasi

Vahva alavääntö tekee dieseleistä mukavampia ajettavia

Vahva alavääntö tekee dieseleistä mukavampia ajettavia

Tapio Ketonen

Kysymys:

Palautetta dieselin käyttömukavuuden ylivoimaan.

Nimimerkki “Jokke” totesi mielipiteenään nykyisten dieselien hakkaavaan käyttöominaisuuksiltaan bensakoneet. Näinhän asia saattaakin olla, jos ahdettua dieseliä verrataan perinteiseen ahtamattomaan bensakoneeseen. Jostain syystä Jokke ei sentään vertaillut ahtamatonta dieseliä ja bensakonetta…

Bensiinimoottoreiden puolella on kehitystä tapahtunut siinä missä dieseleissäkin, ja nykyiset ahdetut bensakoneet tarjoavat sekä alavääntöä että kierrosherkkyyttä. Downsizing tarjoaa sekä näitä, että myös taloudellisuutta.

Näytä vastaus

Vastaus:

Ahtaminen tosiaan muuttaa bensakoneenkin ominaisuuksia. Dieseleissä alavääntö on kuitenkin ahtamattomissakin moottoreissa ollut yleensä väkevä Mersuja lukuun ottamatta. Tämä tekee autosta miellyttävän ajaa, sillä enimmäkseen ajetaan muilla kuin huippukierroksilla.

Toistaiseksi ahdetut bensakoneet ovat harvinaisuuksia, mutta tuo mainittu downsizing tuo kyllä ahdettuja malleja myös tavallisempiin autoihin, joten tilanne on muuttumassa. Bensakoneen etu on, että sen käyntinopeusalue on laajempi, dieselin käyttökierrokset yltävät yläpäässä vain noin 4000 r/min paikkeille, kun bensakone yltää 1500-2000 kierrosta korkeammalle.

Kapeammasta kierrosalueesta ei ole haittaa, kunhan oppii tilanteen vaatiman ajotavan. Toisaalta vankan alaväännön ansiosta dieseliä ei kannata kierrättää huippukierroksille, joten ajaminen on leppoisamman tuntuista.

Julkaistu: 10.8.2008

Kysy ja asiantuntijamme vastaavat

Kirjoitathan kysymyksesi riittävän yksityiskohtaisesti, jotta voimme antaa mahdollisimman tarkan vastauksen. Valitsemme parhaat kysymykset ja julkaisemme ne. Nimeäsi ja yhteystietojasi ei julkaista.