Tuulilasi

Vääntömomentista

Vääntömomentista

Tapio Ketonen

Kysymys:

Verrattaessa nykyisten ahdettujen bensiini- ja dieselmoottoreiden vääntökäyriä, dieselissä vääntökäyrä on piikkimäinen lyhyellä kierrosalueella esim. 320Nm / 1750. Bensiinimoottorissa käyrä on taas alempi ja tasainen laajalla alueella, esim. 250Nm / 1500-4500. Aivankuin vääntöhuippu olisi leikattu pois, jos näin niin miksi, voimansiiron tms. rasitusten välttämiseksi?

Näytä vastaus

Vastaus:

Vääntökäyrän terävä huippu leikataan yleensä pois niin diesel- kuin bensamoottoreistakin. Varsinkin turbomoottori antaa turbon herätessä rajun vääntöpiikin, mutta kierrosten noustessa vääntö laimenee. Teho, jota moottorista ensisijaisesta kaivataan, on väännön ja kåyntinopeuden tulo, mukana on toki sopiva kerroin, joka löytyy käsikirjoista. Vaikka vääntömomentti laskee, teho kuitenkin kasvaa käyntinopeuden kasvun ansiosta.

Vaihteisto on mitoitettava suurimman käytettävissä olevan vääntömomentin perusteella. Ei ole mielekästä mitoittaa sitä lyhytkestoisen vääntöpiikin perusteella, jonka käyttö käytännössä kuitenkin jää hyvin lyhytaikaiseksi. Järeämpi mitoitus nostaa vaihteiston kokoa, painoa ja ennen kaikkea hintaa.

Nykyisin vääntömomentin rajoittaminen onnistuu kätevästi, koska polttonesteen syötön ohjaus tapahtuu elektronisesti. Sitä on kuitenkin tehty jo vuosikymmeniä sitten kuorma-autoissa. Asian toteutetus onnistui myös mekaanisesti ohjatuilla ruiskutuspumpuilla.

Julkaistu: 8.8.2011

Kysy ja asiantuntijamme vastaavat

Kirjoitathan kysymyksesi riittävän yksityiskohtaisesti, jotta voimme antaa mahdollisimman tarkan vastauksen. Valitsemme parhaat kysymykset ja julkaisemme ne. Nimeäsi ja yhteystietojasi ei julkaista.