Tuulilasi

Uusien autojen ahtaat poljintilat

Uusien autojen ahtaat poljintilat

Tapio Ketonen

Kysymys:

Olen tässä pannut merkille, että vaikka autojen pituudet ja leveydet kasvavat, niin poljintiloista saattaa tulla ahtaammat. Itse olen törmännyt varsinkin kytkinpolkimen kohdalla jo useampaan automalliin, jossa kengän kärki ottaa kiinni “kattoon”, joko kytkintä painettaessa tai lepuuttajalle siirryttäessä. Mielestäni tuo on vaarallista ja olen hämmästynyt, että autotehtaat ovat valmiita ottamaan tällaisia riskejä ihan perusasioissa. Itselläni on kuitenkin melko maltillinen kengänkoko 43.

Eikös näissä uusien autojen polkimissa ole jokin systeemi joka vähentää loukkaantumisriskiä kolaritilanteessa? Syökö se nyt sitten poljintilaa vai mistä oikein on kyse.

Näytä vastaus

Vastaus:

Isokenkäisillä on tosiaan usein vaikeuksia polkimien kanssa. Jo 45 alkaa olla perin hankala ja jopa vaarallinen kengän koko. Ei ahtauteen ole mitään muuta syytä kuin ehkä se, että enenevässä määrin naiset suunnittelevat autojen sisätiloja, ja heille tulee perin harvoin edes mieleen, että jollakulla voisi olla iso kenkä jalassa. Ongelma on pahimmillaan talvella, jolloin käytetään paksupohjaisia ja usein vielä leveillä reunuksilla varustettuja kenkiä.

Polkimet aiheuttavat tosiaan paljon jalkavammoja törmäyksissä. niiden estämiseen käytetään usein polkimissa törmäystilanteessa eli suurilla voimilla irtoavia polkimia. Ehkä tämä mekanismi vie hieman tilaa, mutta useimmiten tilanpuute näyttäisi kuitenkin johtuvan siitä, että kojelaudan alaosa ulottuu turhan alas.

Julkaistu: 12.1.2011

Kysy ja asiantuntijamme vastaavat

Kirjoitathan kysymyksesi riittävän yksityiskohtaisesti, jotta voimme antaa mahdollisimman tarkan vastauksen. Valitsemme parhaat kysymykset ja julkaisemme ne. Nimeäsi ja yhteystietojasi ei julkaista.