Tuulilasi

Uusi Renault Twingo

Uusi Renault Twingo

Tapio Ketonen

Kysymys:

Lehden nr.13 jutussa jäi mietityttämään eräs erikoisuus, nimittäin autossa jossa oli takamoottori, niin teknisten tietojen kohdassa mainittiin sen olevan etuvetoinen. Käsittääkseni etuvetoon siirryttiin pääasiassa siksi, että saatiin koko voimansiirto samaan pakettiin ja ei tarvittaisi kardaania auton alle. Mitenkä tässä on ratkaistu voiman välittäminen auton toiseen päähän? Nykyäänhän sen voisi ratkaista ilman alla pyöriviä keppejä esim. neste- tai sähkömoottorilla, miten tässä?

Näytä vastaus

Vastaus:

Munauksia tehdään, ja niitä tulee etenkin nykyisessä toimitusjärjestelmässä hyvinkin helposti, kun juttutyypeillä on valmiit pohjatiedostot. Niihin vain korjataan tiedot oikeiksi – jos muistetaan. Tuossa näemmä ei ole muistettu.

Takamoottori ja etuveto on vaihtoehto, jota en tiedä koskaan käytetyn. Toki joskus nelivedosta on saattanut takaveto pettää, mutta muutenhan rakenne on järjetön.

Voiman siirtämiseen, siirretään sitä sitten etu- tai takamoottorista eteen tai taakse, akselien ja hammaspyörien voittanutta järjestelmää ei ole. Muuntaminen sähköksi tai hydrauliikkapaineeksi aiheuttaa paljon enemmän häviöitä. Mainituilla voimansiirtotavoilla on etunsa, mm. portaaton voimansiirto on niiden avulla helpommin toteutettavissa. Niitä käytetäänkin erikoistapauksissa, joissa portaattomuutta tarvitaan, eikä häviöillä ole merkitystä. Auton voimasiirtoon ne ovat liian raskaita ja kalliita ratkaisuja.

Julkaistu: 23.10.2014

Kysy ja asiantuntijamme vastaavat

Kirjoitathan kysymyksesi riittävän yksityiskohtaisesti, jotta voimme antaa mahdollisimman tarkan vastauksen. Valitsemme parhaat kysymykset ja julkaisemme ne. Nimeäsi ja yhteystietojasi ei julkaista.