Autot ja liikenne
Tuulilasi

Uuden auton ja käytetyn auton käyttökulut

Uuden auton ja käytetyn auton käyttökulut

Tapio Ketonen

Kysymys:

Työkaverini osti noin 35 000 euroa maksaneen uuden auton. Itselläni on puolitoista vuotta sitten hankittu käytetty auto, josta maksoin noin 10 000 euroa. Autolla oli ajettu ostohetkellä noin 100 000 kilometriä. Varusteiltaan automme ovat kutakuinkin samanlaisia. Omassa autossani on mm. ajonvakautus, lukkiutumattomat jarrut, luistonesto, sähköikkunat, tuulilasin lämmitys, automaattinen ilmastointi, lisälämmitin koville pakkasille, vakionopeudensäädin jne. Karkeasti ottaen työkaverini autossa ovat nuo samat varusteet (tietenkin kehittyneempänä versiona) ja lisäksi mainittakoon kiinteä autoon kuuluva navigointijärjestelmä.

Ajatellaanpa nyt molempien autojen taivalta ostohetkestä 100 000 kilometriä eteenpäin. Oma autoni etenee siis 100 000 kilometristä 200 000 kilometriin ja työkaverini auto 0 kilometristä 100 000 kilometriin. Ajamme työkaverini kanssa suunnilleen saman verran, noin 15 000 – 20 000 kilometriä vuodessa. Tasaisen vauhdin taulukolla sadan tuhannen kilometrin ajamiseen kuluu tätä vauhtia meiltä molemmilta noin 5 -6 vuotta. Tuona aikana arvelen oman autoni arvon putoavan vähintään noin 5000 euroa. Jotenkin epäilisin, että työkaveri auton arvo putoaa yli 10 000 euroa, joka on siis enemmän kuin oman autoni ostohinta. Itse asiassa epäilisinpä työkaverini auton arvon putoavan jonnekin alle 15 000 euron luokkaan.

Mutta miten on laita auton käyttökulujen kanssa? Itse huollatan autoni säännöllisesti luotettavaksi ja taitavaksi tietämälläni yksityisyrittäjällä. Kokemukseni mukaan juuri muuta ei ole tarvinnut autolle tehdä kuin huollattaa sitä säännöllisesti. Huollon yhteydessä on joskus havaittu jotain ylimääräistä, joka on hoidettu pois saman tien. Lisäksi olen itse havainnut joskus jotain, jonka olen käskenyt huoltomiehen hoitaa huollon yhteydessä. Etukäteen ei voi tietenkään varmaksi tietää, mutta epäilisinpä pärjääväni suhteellisen normaaleilla huolloilla 200 000 kilometriin saakka. Huoltohinnat yksityisyrittäjällä ovat myös erittäin halvat. Karkeasti voisin sanoa huoltojen hintojen liikkuvan noin 250 -400 euron välillä. Noistakin saattaa saada alennusta, kun ostaa samalta kaverilta huollon yhteydessä esimerkiksi uudet renkaat.

Työkaverini uusi auto pitää takuun takia huollattaa merkkiliikkeessä. En tiedä tarkkaan hinnoista, mutta eivätköhän ne ole vähintäänkin samaa luokkaa kuin äsken mainitsemani omat huoltohintani.

Mikä on Ketosen näkemys? Kumman auton käyttökulut noin keskimäärin ottaen ovat enemmän? Minun vai työkaverini auton?

Näytä vastaus

Vastaus:

En lähde arvailemaan, mikä tulee kalliimmaksi ja mikä halvemmaksi. Kulurakenne on aika lailla erilainen. Varsinaisten huoltojen kulut ovat samaa luokkaa. Huolloilla tarkoitetaan lähinnä öljyjen ja suodattimien vaihtoja ja tavallista voiteluhuoltoa. Toki myös tulppien ja hihnojen vaihdot kuuluvat asiaan, nehän ovat kaikki riippuvaisia ajokilometreistä. Toki jotkut huoltotoimenpiteet tulevat vanhalla autolla aiemmin vastaan, tällainen on esimerkiksi jakohihnan uusiminen. Vanhemmalla autolla korjausten määrä ja niistä aiheutuvat kulut nousevat suuremmiksi, uusissa taas pääomakulut ovat merkittävämpi asia.

Kuten totesit, auton arvo laskee etenkin uutena reipasta vauhtia. Jos pärjäilee tonnin autolla ja tekee itse korjaukset, niin silloinhan ajaminen tulee halvaksi. Ei tarvita kaskovakuutusta, eikä auton arvokaan laske käytännössä lainkaan.

Auton hankkimista ja ylläpitoa ei kuitenkaan voida arvioida pelkin taloudellisin perustein. Aika moni haluaa ajaa uudella tai ainakin melkein uudella autolla. Jos se tuottaa mielihyvää, ajakoon. Itsehän hän siitä joutuu myös maksamaan.

Julkaistu: 13.11.2014

Kysy ja asiantuntijamme vastaavat

Kirjoitathan kysymyksesi riittävän yksityiskohtaisesti, jotta voimme antaa mahdollisimman tarkan vastauksen. Valitsemme parhaat kysymykset ja julkaisemme ne. Nimeäsi ja yhteystietojasi ei julkaista.