Autot ja liikenne
Tuulilasi

Turbon poistaminen ei järkevää ja äärimmäisen hankalaa

Turbon poistaminen ei järkevää ja äärimmäisen hankalaa

Tapio Ketonen

Kysymys:

Jos joskus erehtyy ostamaan paljon ajetun nykyturbodieselin, voiko (kuluneen tai vioittuneen) turbon poistaa ongelmitta käytöstä?

Valmistetaanko enää vapaastihengittäviä henkilöautodieseleitä, kuten VW:n SDI-malleja? Kaikkia ei miellytä turbojen riuhtova tempominen tietyllä kierrosalueella, saati joidenkin mallien yletön suorituskyky Suomen oloihin.

Voiko turbomoottorin luonnetta muuttaa leppoisammaksi ja juohevammaksi vähentämällä tehoa ohjelmallisesti? Voisiko esim. MB:n 2,2 litran CDI:n alkuperäisen ohjelman vaihtaa Sprinterin tai Viton perusohjelmaan, joka laskisi tehoa? Vähentäisikö tämä kulutusta? Ainakin joissakin tapauksissa saman moottorin kahdesta eri tehoversiosta tehokkaampi kuluttaa hivenen enemmän.

Näytä vastaus

Vastaus:

Turbon poistaminen on muutos, joka muuttaa perusteellisesti moottorin ominaisuuksia ja myös päästöjä. Se edellyttää muutoskatsastusta, ja siitä taas ei taida tulla mitään ilman kalliita päästömittauksia erikoislaboratoriossa. Niiden läpäiseminen tuskin onnistuu kovin helposti ilman turboa. Uuden turbon saa tuntuvasti halvemmalla kuin mittaukset.

Vapaastihengittävät dieselit ovat viimeisimpien päästövaatimusten tultua voimaan kadonneet kokonaan markkinoilta. Mutta mikään ei estä rajoittamasta sitä tempomista joko opettelemalla ajamaan normaalisti tai vaikkapa sullomalla jotakij tavaraa kaasupolkimen alle. SIllähän sitä tehoa saa rajatuksi.

Varmaankin ohjelmoinnin muuttaminen olisi mahdollista, mutta en ymmärrä, miksi se olisi tarpeen. Ei se mahdollisuus parempaan suorituskykyyn lisää kulutusta, vaan sen suorituskyvyn käyttö. Kuskin kannattaa opetella ajamaan säästäväisesti eli olemaan käyttämättä tehoa ylenpalttisesti.

Kuljettajan vaikutus auton kulutukseen on ratkaiseva. Oikealla ajotavalla kulutus voi laskea jopa kymmeniä prosentteja. Jos kuljettajalla on silmää liikenteelle, hän osaa ajaa ennakoiden. Tarpeettomat kiihdytykset ja jarrutukset ovat kalliita, koska polttoainetta käyttäen saavutettu liike-energia eli käytännössä nopeus hukataan jarrutukseen eli jarrupalojen ja -levyjen muuttamiseen vanteita likaavaksi pölyksi.

Julkaistu: 4.11.2007

Kysy ja asiantuntijamme vastaavat

Kirjoitathan kysymyksesi riittävän yksityiskohtaisesti, jotta voimme antaa mahdollisimman tarkan vastauksen. Valitsemme parhaat kysymykset ja julkaisemme ne. Nimeäsi ja yhteystietojasi ei julkaista.