Tuulilasi

Tuodaanko bensiiniä Suomeen?

Tuodaanko bensiiniä Suomeen?

Tapio Ketonen

Kysymys:

Jokin aika sitten luin uutisen, että ABC:n, ST1:n ja Shellin tunnuksilla toimivilla polttoaineiden jakeluasemilla olisi yhteinen polttoaineiden hankintayhtiö. Esiin nousee kysymys, hankkiiko tämä yhtiö polttoaineet ulkomailta Nesteen ohi? Eikö vuosia sitten (oliko silloinen Esso) ulkomailta tuotiin bensiiniä Suomeen, TB taisi olla oma lukunsa, mutta ainakin norjalaisesta Statoilista puhuttiin.

Polttoaineiden hinnat ovat tulleet jonkin verran alaspäin viime kuukausina. Sen olen huomannut, että johtuuko talvidieselistä vai kaupallisista intresseistä, että dieselin litrahinta bensaan näyttää painuvan painuvan alle 10 sentin, jopa 7-8 senttiin. Että tällä menolla dieselkuskin pitää polkea melkoinen määrä kilometrejä, että diesel kannattaa – tai vannoutuneet dieselkuskit tuskin euroja laskevat.

Se on vaan niin, että nykyaikaiset downsizing pienet suorasuihkutteiset bensaturbot, kuten VW:n TSI-koneet lähestyvät henkilöautojen dieselkulutusta ja myös koneen veto-ominaisuudet kestävät vertailun. Kestotestinne diesel Skoda Octavia Combi 1.6 TDI 105 DSG (TL 10/14) kulutti kestotestinne 30 000 km:n matkalla 5,3 litraa/100 km ja paineli normitetun maantielenkkinne tosi alhaisella 4,3 litralla. Kaivoin esiin bensiinikäyttöisen VW Golfin Comfortline 1.4 TSI 103 kw ACT Bluemotion Technology kestotestin (TL 5/14), jossa testikulutuksenne oli 6,2 l/100 km. Golfista mittasitte maantielenkillänne myös alhaisen 5,1 lukeman. Siis aika lähellä toisiaan, paitsi että verottaja rokottaa diesel-Skodaa vuosittaisella 401,50 euron käyttövoimaverolla. No, tietenkin vertailun laskelmiin vaikuttavat tosi monet muuttujat.

Näytä vastaus

Vastaus:

Neot eli North European Oil Trade on toimittanut polttonesteet St1:lle ja ABC:lle vuosikausia, ja kun St1 osti Shellin, niin luonnollisesti Shell-asemat liittyivät tähän jakeluketjuun. Neot on St1:n ja SOK:n omistama, käytännössä se on St1:n pyörittämä, perustajana toimi St1:n pääomistaja Mika Anttonen.

Suomessa myytävistä polttonesteistä lienevät varmuudella ainoastaan Nesteen tuotteet Suomessa jalostettuja. Muuten öljytuotteiden kauppa on kansainvälistä, ja jos tuotteitä löytyy muualta halvemmalla, silloin niitä ostetaan sieltä.

Kukin ölljy-yhtiö ostaa jalostamoilta perusbensiiniä tai -dieseliä ja "kustomoi" tuotteet lisäämällä niihin omat lisäainepakettinsa. Niillä on oleellinen osa lopputuotteeseen, ilman lisäaineita peruspolttonesteet eivät oikein sovellu nykyaikaisiin moottoreihin.

Bensiinimallien kulutukset ovat laskeneet jatkuvasti, mutta kyllähän diesel on vielä taloudellisempi. Hiilidioksidipäästöjen perusteella määräytyvä autoverotus alentaa dieselien hankintahintoja, mutta vuosiveron kattamiseksi tarvitaan enemmän kilometrejä, kun hintaero on kaventunut.

Julkaistu: 26.11.2014

Kysy ja asiantuntijamme vastaavat

Kirjoitathan kysymyksesi riittävän yksityiskohtaisesti, jotta voimme antaa mahdollisimman tarkan vastauksen. Valitsemme parhaat kysymykset ja julkaisemme ne. Nimeäsi ja yhteystietojasi ei julkaista.