Apu

Torjuuko B12-vitamiini muistisairauksia? Riittääkö ruokavalioni sen riittävään saantiin? Apu-klinikan ravitsemusasiantuntija Reijo Laatikainen vastaa

Reijo Laatikainen

KuvatAdobe Stock

Kysymys:

Sanotaan, että B12-vitamiinin riittävä saanti voi torjua muistisairauksia. Onko näin ja mistä tiedän, saanko sitä tarpeeksi? Suvussani on ollut dementiaa. Syön sekaruokaa, mutta olen vähentänyt lihansyöntiä 1–2 kertaan viikossa. Maitoa en juo. Syön lounaan työpaikkaruokalassa ja illalla voileipiä, jogurttia ja hedelmiä.

Näytä vastaus

Vastaus:

Yleisesti ottaen suomalaisten B12-vitamiinin saanti on yltäkylläistä. Suositus on 2 mikrogrammaa päivässä. Naisista 99 ja miehistä 100 prosenttia saa sitä riittävästi Finravinto 2017 -tutkimuksen mukaan.

Jo 5 dl maitoa, piimää tai jogurttia päivässä täyttää tarpeen. Myös juusto sisältää B12-vitamiinia. Liha, kala ja äyriäiset sisältävät sitä vielä enemmän. Yksi tavanomainen lohiateria tyydyttää kaksinkertaisesti päivän B12-vitamiinin tarpeen.

Suomessa B12-vitamiinin puute ei ole keskeisiä dementian syitä. Tärkeämpiä ovat väestön ikääntyminen, riskiä lisäävä apolipoproteiini E4-geeni, joka on meillä yleinen, sekä muut elämäntavat, kuten epäterveellinen ruokavalio ja lihominen.

Vegaanit pahinta riskiryhmää

B12-vitamiinin puutteen kaikkein pahin riskiryhmä on vegaanit, sillä vitamiinia on merkittäviä määriä vain eläinkunnan tuotteissa. Puutosriski on myös ihmisillä, joilla B12-vitamiini ei imeydy kunnolla.

Syy voi olla, että mahalaukku on kokonaan tai osittain leikattu pois esimerkiksi syövän vuoksi tai on hapoton maha ja/tai atrofinen gastriitti eli mahalaukun limakalvon vaikea surkastuminen. Iäkkäissä on verrattain paljon niitä, joilla mahalaukun limakalvo on surkastunut.

Suosittaisin käyttämään B12-vitamiinilla rikastettua kaura- tai soijajuomaa 2–3 dl päivässä. Kolme desiä tuo puolet päivän tarpeesta. Varmistu kuitenkin, että tuoteselosteessa mainitaan lisätystä B12-vitamiinista. Esimerkiksi luomujuomat eivät sisällä B12-vitamiinia.

Jos kertomiesi lisäksi syöt muutaman kananmunan ja kalaa pari kertaa viikossa sekä leivän päällä juustoa tai leikkelettä, on erittäin todennäköistä, että saat riittävästi B12-vitamiinia. Jos et syö kalaa ja juustoa juuri lainkaan, kananmunia harvoin ja jogurttia vain silloin tällöin, saantisi jäänee alle suosituksen.

Voit arvioida oman B12-vitamiinin saantisi netissä THL:n Fineli-palvelussa Ruokapäiväkirjatoiminnolla. Jos haluaa olla pomminvarma saannista, sen voi mittauttaa.

B12-vitamiinivalmisteen valinnassa osaa apteekin ammattitaitoinen henkilökunta auttaa parhaiten. Valmisteen tulisi sisältää minimissään kaksi mikrogrammaa B12-vitamiinia mutta mieluummin tuplasti siltä varalta, että se ei jostain syystä imeydy tarpeeksi hyvin. Liiallinen saanti ei ole uhka.

Julkaistu: 27.4.2020

Kysy ja asiantuntijamme vastaavat

Kirjoitathan kysymyksesi riittävän yksityiskohtaisesti, jotta voimme antaa mahdollisimman tarkan vastauksen. Valitsemme parhaat kysymykset ja julkaisemme ne. Nimeäsi ja yhteystietojasi ei julkaista.