Apu

Terveellinen aamupala – Kannattaako aamulla syödä tukevasti vai esimerkiksi pelkästään hedelmiä? Apu-klinikka vastaa

KuvatAdobe Stock
Julkaistu: 21.12.2021

Kysymys:

Joidenkin näkemysten mukaan aamulla ei pitäisi syödä tukevaa aamupalaa, vaan esimerkiksi vain hedelmämehuja tai hedelmiä. Tätä on perusteltu sillä, että yön aikana elimistö on sulatellut ruoan ja suolen olisi hyvä antaa tyhjentyä rauhassa – sen sijaan, että sisään aletaan mättää ­puurosta lähtien uutta materiaalia. Aamiaisen aika olisi vasta kello 11–12. Noudatin tätä rytmiä itse vuosikausia, ja paino pysyi hyvin hallinnassa. Mitä mieltä olet?

Näytä vastaus

Vastaus:

Syömistä ja lihomista ohjaavat monet muutkin tekijät kuin ruokavalio. Esimerkiksi uniongelmat, jotkin lääkkeet (kuten kortisoni), passiivinen elämäntapa (esimerkiksi sairauden vuoksi), masennus ja alkoholin lipittely johtavat helposti liian suureen kaloreiden saantiin eli lihomiseen. Painonhallinnan kannalta tärkeintä on, miten paljon päivän aikana kertyy kaloreita. Joillakin, kuten sinulla, aamupalan kutistaminen ja sen syöminen vasta kello 11–12 saattaa auttaa pitämään päivän kokonaiskalorit hallinnassa. Toisilla aamupalan ohentaminen tai jättäminen kokonaan väliin toimii erittäin huonosti, koska se lisää iltasyömistä ja napostelua ja siten lihottaa.

Suurissa väestötutkimuksissa on saatu vakuuttavaa näyttöä, että terveellisen aamupalan syövät kykenevät keskimääräisesti parempaan painonhallintaan. Erityisesti runsas proteiinin saanti aamulla suojaa sekä lounas- että ilta-ajan nälältä. Tämä sotii siis jossain määrin ajatustasi vastaan, että aamulla pitäisi lepuuttaa vatsaa ja syödä vain jotain kevyttä.

Yleinen havainto on, että lihavilla ihmisillä aamun, keskipäivän ja iltapäivän syöminen on usein kovin kevyttä tai jopa olematonta. Ilta kuluukin ­sitten yhtä mittaa syödessä.
Ravitsemusterapeutti Reijo Laatikainen

En ole nähnyt mitään pätevää tutkimusnäyttöä, että puuron tai minkä tahansa muun terveellisen ruoan syöminen aamulla olisi jotenkin haitallista painonhallinnalle. Pidän perustelua vatsan rasittamisen välttämisestä siis jossain määrin tuulesta temmattuna – mutta en halua tyrmätä ajatusta kevyestä aamu­palasta, jos se on toiminut painonhallinnan kannalta. Ravintoon liittyviä teorioita on nykyään ilma sakeana, joten tuon aamun ”hitaan sulattelun tarpeen” voi kyllä mielessään ohittaa.

Yleinen havainto on, että lihavilla ihmisillä aamun, keskipäivän ja iltapäivän syöminen on usein kovin kevyttä tai jopa olematonta. Ilta kuluukin ­sitten yhtä mittaa syödessä. Näyttää siis siltä, että liian kevyt syöminen päiväaikaan johtaa iltasyömisen ongelmiin. Mielestäni yleisin liikapainoon liittyvä syömistottumus on nimenomaan liika iltasyöminen tai herkkujen napostelu iltaisin.

Jos haluaa vähentää iltasyömistä, ­kannattaa kokeilla ruokailun radikaalia keventämistä iltakuuden jälkeen. Jotta tähän pystyy, on syötävä riittävästi ennen kello neljää – käytännössä tämä tarkoittaa riittävää aamiaista, sopivaa lounasta ja pientä terveellistä iltapäivävälipalaa. Kun nämä palaset saa kuntoon, niin painonhallinta yleensä helpottuu. Pelkkä aamiainen ei paljon ratkaise, vaikka sitä silloin tällöin väitetään päivän tärkeimmäksi ateriaksi

Kysy terveydestä, Avun asiantuntijat vastaavat

  • Reijo Laatikainen, ravitsemus
  • Pippa Laukka, hyvinvointi
  • Tapani Kiminkinen, yleislääketiede
  • Voit kysyä nettiosoitteessa apu.fi/teemat/apu-klinikka
  • Voit myös lähettää kysymyksesi: aputerveys@a-lehdet.fi tai postitse”Apu-klinikka”, Apu, 00081 A-lehde

Kysy ja asiantuntijamme vastaavat

Kirjoitathan kysymyksesi riittävän yksityiskohtaisesti, jotta voimme antaa mahdollisimman tarkan vastauksen. Valitsemme parhaat kysymykset ja julkaisemme ne. Nimeäsi ja yhteystietojasi ei julkaista.