Tuulilasi

tekniikan vaihto

tekniikan vaihto

Tapio Ketonen

Kysymys:

Olisin kiinnostunut moottorin vaihdosta oma auto bmw e38 7 sarja millainen homma suomen lain kanssa olisi laittaa tuohon supran 2jz gte tekniikka? Tai vastaava nissani…

Näytä vastaus

Vastaus:

Taitaapa tuollainen tekniikan vaihto osoittautua mahdottomaksi. Teknisesti tuo saattaisi olla hyvinkin mahdollinen, mutta mistään ei löydy tuollaiselle viritelmälle tyyppihyväksyntää eikä sellaisia päästömittausarvoja, joilla sen voisi saada rekisteriin.

Ajatus on muutenkin käsittämätön. Jo pelkässä sovittamisessa on kovin suuri työ, ja lopputulos olisi onnistuessaankin kyseenalainen käytettävyyden kannalta. Voimansiirto pitäisi sovittaa moottorin ominaisuuksiin, ja vaikka tekniikan vaihdossa käytännössä joudutaan käyttämään myös uuteen moottoriin liittyvää vaihteistoa, vetopyörästön välityssuhteet ja auton massa eivät todennäköisesti ole parhaassa suhteessa keskenään.

Jos Bemarin tekniikka on vaihtokunnossa, fiksumpi keino on vaihtaa siihen toisen samanlaisen Bemarin tekniikka. Vilkaisin saksalaista www.mobile.de -sivustoa, siellä oli myynnissä liki sata e38-mallisarjan Bemaria, joista pyydettiin enintään 2000 euroa. Joukossa oli varsin hyväkuntoisiakin, jopa sellaisenaan liikenteeseen kelpaavia autoja. Tuollaisen hankkiminen ja tarvittaessa tekniikan siirtäminen on mielestäni fiksumpi ratkaisu. Varaosiksi käytettävää tuontiautoa ei tarvitse tullata eikä maksaa siitä autoveroa. Auton kuljetus Saksasta järjestynee kohtuuhintaan. Tosin voi käydä niin, että edullisempi ratkaisu on maksaa autosta verot ja ottaa se käyttöön. Vanhan voi purkaa varaosiksi.

Julkaistu: 3.11.2014

Kysy ja asiantuntijamme vastaavat

Kirjoitathan kysymyksesi riittävän yksityiskohtaisesti, jotta voimme antaa mahdollisimman tarkan vastauksen. Valitsemme parhaat kysymykset ja julkaisemme ne. Nimeäsi ja yhteystietojasi ei julkaista.