Apu

Tarvitseeko kuntoilija urheilu tai palautusjuomia? – Apu-klinikka vastaa

KuvatAll Over Press AOP
Julkaistu: 2.8.2021

Kysymys:

Tarvitseeko kuntoilija palautusjuomia? Käyn kolmisen tuntia viikossa ikäihmisten kuntotreeneissä, joiden aikana kittaan vettä. Hikoilen kunnolla. En ole tottunut juomaan mitään palautus- tai urheilujuomia. Tarvitaanko niitä?

Näytä vastaus

Vastaus:

Lähtökohtaisesti urheilujuomia ei tarvita noin tunnin mittaisissa liikuntasuorituksissa. Vesi riittää erinomaisesti. Urheilujuomat ovat juomia, joihin on lisätty sokereita tai muita hiilihydraatteja (esimerkiksi maltodekstriiniä). Lisäksi niissä on natriumia (suolaa), kaliumia ja joskus vieläpä magnesiumia sekä kofeiinia.

Urheilujuomia tarvitaan lähinnä silloin, kun hikoilu on runsasta ja erittäin pitkäkestoista, ja etenkin jos kehon hiilihydraatti­­varannot alkavat ehtyä. Kehon hiilihydraattivarannot ovat maksassa ja lihaksissa glykogeeniksi kutsuttuna aineena. Ne ehtyvät usein 2–3 tunnin aikaan kestävyys-urheilusuorituksessa.

Tyypillisiä esimerkkejä tilanteista, jolloin urheilujuomista voisi olla hyötyä, ovat yli 1,5 tunnin kestävyysurheilulenkki helteiseen aikaan, maratonin juokseminen tai 50 kilometrin hiihto.

Huippu-urheilijat saattavat käyttää urheilujuomia lyhyemmissäkin suorituksissa, koska huippuunsa viritetty koneisto saa pientävireystilan paranemista sokereista ja kofeiinista.

"Urheilujuomien käyttäminen on hampaille pahempi asia kuin saman määrän sokerin syöminen karkkeina, koska urheilujuomat ovat happamia ja siten kuluttavat kiillettä pelkkää sokeria enemmän."

Lisäksi nestehukan estämisessä voi olla kilpaurheilijalle ratkaisevaa sekin, että suolaa sisältävän urheilujuoman vesi imeytyy hieman nopeammin kuin pelkkä vesi. Kuntourheilijalle näillä asioilla ei ole paljoa merkitystä.

Jonkin verran toki kuulee asiakkailta sitä, että kramppeja tulee jalkoihin vähemmän, kun käyttää urheilujuomia kovasti hikoillessa. Urheilujuomien käyttäminen on hampaille pahempi asia kuin saman määrän sokerin syöminen karkkeina, koska urheilujuomat ovat happamia ja siten kuluttavat kiillettä pelkkää sokeria enemmän.

Palautusjuomat on puolestaan tarkoitettu siihen, että keho toipuisi mahdollisimman nopeasti kovasta harjoittelusta. Niillä on merkitystä lähinnä silloin, kun harjoittelu on kilpaurheilun tasoista ja koviin tavoitteisiin tähtäävää.

Palautusjuomia on eri urheilulajeihin erilaisia. Esimerkiksi monet kuntosaliharjoittelijoille tarkoitetut palautus-juomat ovat proteiinipitoisia, ja niissä on melko vähän hiilihydraatteja. Mielestäni palautusjuomat ovat tavalliselle keskivertokuntoilijalle tarpeettomia. Samat ravintoaineet saa terveellisistä harjoittelun jälkeisistä aterioista tai välipaloista.

Kysy terveydestä, Apu-klinikan asiantuntijat vastaavat:

  • Reijo Laatikainen, ravitsemus
  • Jatta Rautkorpi, naistentaudit
  • Tapani Kiminkinen, yleislääketiede
  • Voit kysyä nettiosoitteessa apu.fi/teemat/apu-klinikka
  • Voit myös lähettää kysymyksesi: aputerveys@a-lehdet.fi tai postitse” Apu-klinikka”, Apu, 00081 A-lehdet.

Kysy ja asiantuntijamme vastaavat

Kirjoitathan kysymyksesi riittävän yksityiskohtaisesti, jotta voimme antaa mahdollisimman tarkan vastauksen. Valitsemme parhaat kysymykset ja julkaisemme ne. Nimeäsi ja yhteystietojasi ei julkaista.