Apu

Kävelen päivittäin 8 000 askelta – Riittääkö tämä vai pitäisikö liikkua enemmän? Apu-klinikka vastaa

Julkaistu: 15.5.2022

Kysymys:

Onko liikuntaa riittävä määrä, jos kävelee joka päivä noin 8 000 askelta, mutta ei harrasta mitään muuta kuntoilua arkiaskareiden lisäksi? Jos tämä ei riitä, minkälaista liikuntaa ja kuinka paljon pitäisi minimissään lisätä? Tavoitteena on ainoastaan pysyä toimintakykyisenä arjessa.

Näytä vastaus

Vastaus:

Kiitos erittäin ajankohtaisesta kysymyksestä. Arvostetussa brittiläisessä lääketieteen aikakauslehdessä Lancetissa julkaistiin vastikään laaja meta-analyysi, joka vahvisti päivittäisten askeleiden merkityksen terveydelle. Tutkimus nimittäin osoitti, että säännöllisesti otettujen askelten määrä yhdistyy alhaisempaan kuolleisuuteen. Askelmäärän ja kuolleisuuden välillä ilmeni selkeä annos-vastesuhde: kuolleisuus pieneni, kun askelia otettiin riittävästi. Ikä ­näyttäisi vaikuttavan siihen, mikä on riittävä askelmäärä.

Kymppitonnin askeltavoite on jokaiselle tuttu ohjenuora. Moni luottaa siihen, että kävelyä on tullut ­tarpeeksi, jos askel­mittariin kertyy päivän aikana 10 000 askelta. Terveyden näkökulmasta vähempikin näyttäisi riittävän, ja esimerkiksi Massachusettsin yliopiston meta-analyysin mukaan 10 000 askeleen myytissä on madaltamisen varaa. Tutkimuksen mukaan nimittäin jo 6 000–8 000 askelta päivässä riittäisi pitämään ihmisen terveenä. Tässä askelmäärässä pysyttely vähentäisi ennenaikaisen kuoleman riskiä 54 prosentilla, kun puhutaan yli 60-vuotiaista. Sen sijaan alle 60-vuotiaille suositellaan tutkimusten perusteella hieman suurempaa päivittäistä askelmäärää eli 8 000–10 000 askelta päivässä.

Kuinka monta kilometriä vaikkapa 1 000 askelta sitten on? Askelmitta ­riippuu toki henkilön pituudesta ja kävely- tai juoksuvauhdista. Olen 165 cm pitkä ja tarkistin juuri älykellostani, että koiraa lenkittäessä oma askelpituuteni on keskimäärin 75 cm ja otan kellon mukaan 100 askelta minuutissa. Tämän mukaan saan tunnissa kasaan 6 000 askelta, joka siis tekee 4,5 kilometriä (6 000 x 75 cm). Siten minun tulee kävellä 750 metriä, jotta saan 1 000 askelta kasaan.

Vähäinen askelmäärä voi johtaa terveyden romahtamiseen. Passiivinen elämäntyyli sairastuttaa, ja sen seurauksena voi kehittyä sydän- ja verisuonitauti, syöpä, kakkostyypin diabetes tai ongelmia painonhallinnan sekä sokeri- ja rasva-aineen­vaihdunnan kanssa.

Kävely on mainiota perusliikuntaa ja sopii lähes kaikille. Kävely on helppoa, edullista ja sitä voi tehdä melkein missä vain. Kävely on oikeaa liikuntaa ja arkiaktiivisuuden näkökulmasta ihan kuningaslaji! Toki jos kävely ei syystä tai toisesta suju, se voidaan korvata pyöräilyllä, kuntopyöräilyllä, vesijuoksulla tai uinnilla.

Nykyiset terveysliikuntasuositukset tukevat ajatusta, että terveyden ja toimintakyvyn näkökulmasta kaikki otetut askeleet lasketaan. Siten kävelyminuutit voi kerätä lyhyissä viiden tai kymmenen minuutin pätkissä arkiliikunnasta esimerkiksi kauppareissuilla, työmatkoilla ja ylipäätään omaa arkiaktiivisuutta vaalimalla. Kannattaa muistaa, että jokainen otettu askel on terveysteko. Kävelemällä voi todella vaikuttaa aivan ratkaisevasti omaan terveyteen ja hyvinvointiin.

Kysy terveydestä, Avun asiantuntijat vastaavat

  • Reijo Laatikainen, ravitsemus
  • Pippa Laukka, hyvinvointi
  • Tapani Kiminkinen, yleislääketiede
  • Voit kysyä nettiosoitteessa apu.fi/teemat/apu-klinikka
  • Voit myös lähettää kysymyksesi: aputerveys@a-lehdet.fi tai postitse ”Apu-klinikka”, Apu, 00081 A-lehdet

Kysy ja asiantuntijamme vastaavat

Kirjoitathan kysymyksesi riittävän yksityiskohtaisesti, jotta voimme antaa mahdollisimman tarkan vastauksen. Valitsemme parhaat kysymykset ja julkaisemme ne. Nimeäsi ja yhteystietojasi ei julkaista.