Tuulilasi

Takaylitys

Takaylitys

Tapio Ketonen

Kysymys:

Ajoneuvon taka- eli peräylityshän on korin takimmaisen osan ja takapyörän navan välinen etäisyys (pituussuunnassa). Jos auton peräylitys on metrin, mikä on maksimi sivuttaisheitto? Eli jos auto ajetaan suoran linjan viereen ja käännetään pyörät paikallaan ääriasentoon ja lähdetään liikkeelle, kuinka paljon perän uloin osa koukkaa tästä linjasta yli?

Apumiestä ja mittaa käyttämällähän asia selviäisi, mutta onko jotain laskukaavaa? Oletetaan lisäksi, että autossa ei ole kääntyviä takapyöriä. Sekin vaikuttaa, kuinka paljon etupyörät kääntyvät.

Näytä vastaus

Vastaus:

Tuo riippuu aika monesta asiasta. Akseliväli, etupyörien kääntymiskulma ja perän muoto kaikki vaikuttavat siihen, miten paljon takakulma työntyy ulospäin. Tilannehan konkretisoituu lähinnä silloin, kun auto on pysäköity aivan seinän viereen ja sillä lähdetään liikkeelle.

Tavallisissa autoissa, joissa takaylitys on tuota metrin luokkaa, asialla ei yleensä ole mitään käytännön merkitystä. Sivupeili estää ajamasta niin lähelle, että takakulma liikkeelle lähdettäessä osuisi seinään. Lisäksi takakulmat on yleensä pyöristetty. Isoissa amerikanraudoissa on oltava tarkempana, suurempi  takaylitys saa perän koukkaamaan sen verran, että takapuskuri voi hipaista seinää.

Julkaistu: 9.11.2014

Kysy ja asiantuntijamme vastaavat

Kirjoitathan kysymyksesi riittävän yksityiskohtaisesti, jotta voimme antaa mahdollisimman tarkan vastauksen. Valitsemme parhaat kysymykset ja julkaisemme ne. Nimeäsi ja yhteystietojasi ei julkaista.