Autot ja liikenne
Tuulilasi

Takarenkaiden paineiden lasku matkailuatossa ei järkevää

Takarenkaiden paineiden lasku matkailuatossa ei järkevää

Tapio Ketonen

Kysymys:

Seitsemänmetrisessä alle 3,5 t:n matkailuautossani on Nokian 225-70/15 QC-kitkarenkaat. Mahdollisesti painonjakaumasta johtuen liikkeellelähtö talvikelillä on tarkkaa puuhaa, varsinkin jos vetävät etupyörät ovat vähänkin käännettyinä. Kysyisinkin voisiko paineenlasku suosituksen mukaisesta n.4,5 kilosta olla järkevää ja tulisiko se tehdä myös takarenkaille? Mitä esim.kilon paineenlasku vaikuttaisi auton käyttäytymiseen äkkitilanteessa? Saisiko jotain kautta rengasvalmistajan tietoa, sehän renkaan kehitystyön on tehnyt.

Näytä vastaus

Vastaus:

Älä missään nimessä laske takarenkaiden paineita! Se voi olla jopa vaarallista, koska peräpään tanakkuus heikkenee, ja auton kaarreominaisuudet saattavat muuttua ratkaisevasti huonommiksi.

Eturenkaiden paineiden laskeminen saattaa hieman parantaa liikkeellelähtökykyä, mutta käytännön hyöty on kovin olematon. Kannattaa mieluummin yrittää lisätä etuakselipainoa välttämällä tavaran kuormaamista auton peräosaan ja pitää polttonestesäiliö mahdollisimman täynnä. Olisi myös fiksua hankkia kaiken varalta lumiketjut. Niitä on olemassa sellaisiakin, jotka ovat asennettavissa helposti ja pyöriä irrottamatta. Ketjujen avulla matkailuauto etenee melkoisessa lumihangessakin.

Julkaistu: 26.11.2007

Kysy ja asiantuntijamme vastaavat

Kirjoitathan kysymyksesi riittävän yksityiskohtaisesti, jotta voimme antaa mahdollisimman tarkan vastauksen. Valitsemme parhaat kysymykset ja julkaisemme ne. Nimeäsi ja yhteystietojasi ei julkaista.