Tuulilasi

Sylinterin kannen tiiviste

Sylinterin kannen tiiviste

Tapio Ketonen

Kysymys:

Ostin Lexus IS220d auton käytettynä autoliikkeestä. Tuolloin ajetty 85000 ja nyt 97000 kilometriä. Noin kuukausi sitten huomasin jäähdytysnesteen vailtuneen ja lisäsin sitä 1 – 1,5 litraa. Pari viikkoa ilmeni sama puute ja muutama päivä sitten jälleen tarvittiin lisää noin litra.

Vein auton huoltoon ja selvisi että kannentiiviste täytyy uusia ja voi olla että itse kansikin on vioittunut. Olin yhteydessä myyjäliikkeeseen josta kommentoitiin että tiiviste täytyy vaihtaa. Mutta kun esitin että se menee myyjän piikkiin, niin ehdottivat että he korvaavat siitä jotain mutta ei kaikkea tai kokonaan ja pyysivät kustannusarviota korjauksesta.

Kenen on kustannusvastuu tällaisesta kun kilometrejäkin on suht vähän ja mitään varoitusta tai lämmön nousua en ole havainnut?

Näytä vastaus

Vastaus:

Huh, tuo nuoren polven osaaminen yhdyssanojen kanssa on aika ohutta. Korjailin havaitsemani virheet, joita oli useita. Mitähän siellä peruskoulussa äidinkielen tunneilla oikein tehdään? Yhdyssanavirheet kun ovat käsittämättömän yleisiä.

No, se kieliopista. Kuluttajansuojalaki on selvää tekstiä. Jos autossa ilmenee piilevä vika, joka on siinä ollut jo kaupantekohetkellä, eikä sitä ole voitu tavanomaisella huolellisela tarkastamisella havaita, myyjä on sen korjaamisesta vastuussa. Jos vika ilmenee alle kuuden kuukauden kuluessa kaupanteosta, myyjä välttää vastuunsa vain, jos hän pystyy osoittamaan, että vikaa ei ollut olemassa kaupantekohetkellä. Jos aikaa on kulunut yli kuusi kuukautta, silloin ostajan pitää pystyä osoittamaan, että vika on ollut olemassa jo kauppaa tehtäessä.

Kummassakaan tapauksessa asian todistaminen ei ole helppoa. Kannentiivisteen vuoto kehittyy yleensä pikkuhiljaa, mutta se saattaa alkaa myös yhdestä ylikuumenemisesta. Tämä on aivan hyvin voinut tapahtua edellisen  omistajan aikana.

Pelkkä tiivisteen uusiminen ei ole riittävä korjaus. Yleensä kannattaa samalla tarkastaa kannen suoruus ja tiiviys. Tarvittaessa se pitää hiotuttaa suoraksi. Tämä varmistaa moottorin toiminnan pitkäksi aikaa eteenpäin. Varsinkin dieselissä vika uusiutuu muuten helposti.

Itse tekisin niin, että kun kone on auki, teettäisin tuon kannen oikaisun ja tarkastuksen omaan laskuuni ja vaatisin tiivisteen vaihdon ja asennustyön myyjältä. Jos tarkastuksessa ilmenee, että kannessa on halkeama, silloin on lisäneuvottelun paikka. Sekin on piilevä vika.

Julkaistu: 27.8.2014

Kysy ja asiantuntijamme vastaavat

Kirjoitathan kysymyksesi riittävän yksityiskohtaisesti, jotta voimme antaa mahdollisimman tarkan vastauksen. Valitsemme parhaat kysymykset ja julkaisemme ne. Nimeäsi ja yhteystietojasi ei julkaista.