Tuulilasi

Suositusta pienempioktaanisen bensiinin tankkaaminen ei vaarallista

Suositusta pienempioktaanisen bensiinin tankkaaminen ei vaarallista

Tapio Ketonen

Kysymys:

Luin mielenkiinnolla ongelmista jotka johtuvat vaaran polttoaineen tankkaamisesta. Aiheeseen liittyva jatkokysymukseni koske “vaaraan bensan” aiheuttamia ongelmia.

Autoni valmistaja suosittelee korkeoktaanisen polttoineen tankkaamista. Olen kuitenkin jo vuosia tankannut pelkastaa mataloktaanista enka ole huomannut eroa muualla kun hinnassa. Onko edessa ongelmai?

Näytä vastaus

Vastaus:

Enpä usko. Korkeampi oktaaniluku on tarpeen, jos on olemassa vaara, että moottori alkaa nakuttaa. Tällöin on kysymyksessä ns. hehkusytytys, eli polltonesteen ja ilman seos syttyy ennen aikojaan palotilan kuumuuden ja mahdollisesti hehkuvan karstan johdosta.

Nykyisissä autoissa moottorin ohjausjärjestelmään kuuluu mm. nakutustunnistin, ja mikäli nakutusta esiintyy, sen vähentämiseksi moottorin sytytystä säädetään myöhäisemmälle. Tämä jäähdyttää palotilaa, ja nakutus loppuu.

Nakutusta ilmenee yleensä vain silloin, kun moottoria rasitetaan voimakkaasti. Suomen olosuhteissa tämä ei onnistu ainakaan pitempää aikaa kovin helposti. Saksan moottoritiet ovat aivan eri juttu. Siellä myös korkeamman oktaaniluvun mahdollistama suurempi teho voidan käyttää hyödyksi, se voi nostaa huippunopeutta muutaman kilometrin.

Tietenkin olisi ollut parempi ja helpompi vastata, jos olisit tietänyt., minkä merkkinen ja mallinen auto sinulla on. Yleensä auton merkki lukee keulassa tai perässä sekä asiapapereissa.

Julkaistu: 23.7.2008

Kysy ja asiantuntijamme vastaavat

Kirjoitathan kysymyksesi riittävän yksityiskohtaisesti, jotta voimme antaa mahdollisimman tarkan vastauksen. Valitsemme parhaat kysymykset ja julkaisemme ne. Nimeäsi ja yhteystietojasi ei julkaista.