Tuulilasi

Suomen olosuhteissa 98-oktaanisen bensiinin käyttö ei useinkaan anna merkittäviä etuja 95-oktaaniseen nähden

Suomen olosuhteissa 98-oktaanisen bensiinin käyttö ei useinkaan anna merkittäviä etuja 95-oktaaniseen nähden

Tapio Ketonen

Kysymys:

Skoda suositta käytettäväksi FSI-moottorissa 98 oktaanisata bensiiniä. Onko tutkittu, mikä ero 98 oktaanisen käytöllä on 95 oktaaniseen verrattuna moottorin toimintaan ja tehoon?

Näytä vastaus

Vastaus:

Suomen olosuhteissa ei 98-oktaanisen käytöllä saavuteta Volkswagen-konsernin FSI-moottoreissa sellaisia etuja, jotka olisivat mitenkään käytännössä havaittavissa tai mitattavissa. Saksan baanoilla tilanne on toinen, huippunopeutta ilmiesesti saavutettaisiin hieman enemmän.

FSI-moottorin puristussuhde on korkea, ja kovassa kuormituksessa moottori saattaa ryhtyä nakuttamaan eli hehkusytyttämään. Moottorin säätöjärjestelmä saa tästä tiedon nakutustunnistimelta, ja se vähentää tehoa lämpötilan laskemiseksi.

Moottorin täyttä tehoa ei Suomessa voi käyttää muutamaa sekuntia pitempään yhtä soittoa, ellei vedä isoa ja raskasta perävaunua. Siksi tuon kalliimman bensan käytöstä ei ole hyötyä.

Viimevuotisessa testissämme (Tuulilasi 10/2006) VW Golf 1.6 FSI antoi tehodynamometrilla kaksi kilowattia enemmän huipputehoa 99-oktaanisella kuin 95-oktaanisella. Maantiellä mitatuissa suoritusarvoissa ei ollut mitään eroa, ei liioin kulutuksissa.

Julkaistu: 19.5.2007

Kysy ja asiantuntijamme vastaavat

Kirjoitathan kysymyksesi riittävän yksityiskohtaisesti, jotta voimme antaa mahdollisimman tarkan vastauksen. Valitsemme parhaat kysymykset ja julkaisemme ne. Nimeäsi ja yhteystietojasi ei julkaista.