Tuulilasi

Soratiet kuluttavat auton alustaa enemmän ja vähentävät käyttöikää

Soratiet kuluttavat auton alustaa enemmän ja vähentävät käyttöikää

Tapio Ketonen

Kysymys:

Millaisia kokemuksia on kertynyt Subarun Legacy/Outback-farmareista. Millaisia tyyppivikoja niissä on ilmennyt(ei löydy listoilta). Kestääkö nelivetotekniikan alusta paremmin ajoa epätasaisilla sorateillä (30000km/v). Millainen tulee olemaan uusi boxer-diesel (kannattaako odottaa muutama vuosimalli vai kattaako takuu).

Näytä vastaus

Vastaus:

Legacysta lienee pääasiassa myönteisiä kokemuksia. Tosin kokemuksia on kertynyt varsin vähän, koska autojakin on hyvin harvassa. Alustan kestävyyteen ei vaikuta vetotapa, mutta kylläkin soratie. Kuopat rasittavat paikkoja ilman muuta enemmän, ja ennen kaikkea sinkoileva sora laittaa pohjan koville.

Alustan suojauksesta on syytä pitää hyvää huolta, ja mahdolliset vauriot pitää korjata sekä käsitellä suoja-aineella. Myös säännöllinen alustan pesu on aiheellista.

Kunhan vain vetoakselien nivelten suojuskumit pysyvät ehjinä, voimansiirto kyllä kestää ajoa. Sama koskee myös ohjauksen ja tukivarsien niveliin, mutta kovin kuoppaisilla teillä alapallonivelten ja raidetangon nivelten rasitus on tavanomaista kovempaa, joten käyttöikä voi olla lyhyempi.

Mahdollisen tulevan uuden dieselin kestävyyden arvaaminen on sellaisten ennustajaeukkojen hommia, joilla on käytössään kirkas kristallipallo. Palataan asiaan kymmenen vuoden päästä, silloin asiasta lienee jo tietoakin.

Julkaistu: 5.5.2007

Kysy ja asiantuntijamme vastaavat

Kirjoitathan kysymyksesi riittävän yksityiskohtaisesti, jotta voimme antaa mahdollisimman tarkan vastauksen. Valitsemme parhaat kysymykset ja julkaisemme ne. Nimeäsi ja yhteystietojasi ei julkaista.