Tuulilasi

Shell V-Power Nitro+ polttoaine

Shell V-Power Nitro+ polttoaine

Tapio Ketonen

Kysymys:

Onko Ketosella tarkempia faktoja tai omia kokemuksia tuosta Shellin myymästä “Ferrari-bensasta”? Itse olen tankannut kyseistä polttoainetta, ja omien laskelmieni mukaan kulutus on hieman tippunut (moottori Toyotan 1,8 vapaastihengittävä). Polttoaine kuitenkin sisältää 5% etanolia, joten voiko bensan sisältämillä lisäaineilla ja isommalla oktaaniluvulla olla vaikutusta asiaan? Käsittääkseni suuritehoisissa turboahdetuissa moottoreissa on saatu dynometrissä jopa lisää tehoja kyseisellä polttoaineilla.. Ja osaisitko kertoa muutenkin enemmän kyseisen polttoaineen ominaisuuksista? Ja että onko V-Power pelkkä markkinamiesten keksintö..?

Näytä vastaus

Vastaus:

Tarkempia faktoja ei ole, enkä ole nähnyt mitään syytä hankkia siitä kokemuksiakaan. 12 sentin lisähinta sopii tietenkin sille Saunalahden mainoksissa esiintyvälle "ihanan kallista" -porukalle.

Tuo 12 senttiä tekee 7,5 % 1,60 euron litrahinnasta, eli kulutuksen pitäisi laskea noin paljon, enkä usko sen olevan mahdollista. Muistelen, että "Ferrari-bensan" oktaaniluku on jonkin verran korkeampi kuin tavallisen 98-oktaanisen, mutta siitä ei ole Suomen oloissa käytännössä mitään hyötyä ainakaan tavallisissa autoissa, joille riittää 95-oktaaninen.

Turboahdetuissa moottoreissa ohjataan yleensä ahtimen toimintaa nakutustunnistimen avulla, ja jos oktaaniluku on suurempi, nakutusta alkaa esiintyä vasta suuremmilla ahtopaineilla, jolloin moottorista saadaan enemmän tehoa.

Mutta mutta… Mihin sitä suurempaa tehoa meillä oikein pystytään käyttämään? Suurin sallittu ajonopeus, on se sitten 100 tai 120 km, saavutetaan nopeasti, melkein millä tahansa autolla alle 15 sekunnissa. Se jälkeen nopeuden ylläpitoon riittää 10-15 kW teho. Pitkiä ylämäkiäkään meillä ei ole, niissähän tehoa toki voisi tarvita.

V-Powerissa on tietenkin nimi markkinamiesten keksintöä, itse polttoneste sinänsä on tutkimuskeskuksen tiedemiesten työn tulosta, ja onhan siinä kiistattomia etujakin. Kysymys vain kuuluu, että onko niistä eduista hyötyä tavalliselle autonkäyttäjälle? 

Julkaistu: 18.3.2014

Kysy ja asiantuntijamme vastaavat

Kirjoitathan kysymyksesi riittävän yksityiskohtaisesti, jotta voimme antaa mahdollisimman tarkan vastauksen. Valitsemme parhaat kysymykset ja julkaisemme ne. Nimeäsi ja yhteystietojasi ei julkaista.