Tuulilasi

Sebringissä sylinterivika

Sebringissä sylinterivika

Tapio Ketonen

Kysymys:

Ostin 5700km ajetun Sebring 2.0 bensamoottorilla. Autossa todettiin toukokuussa vika joka ilmenee niin ettei auto lähde kaikilla sylintereillä käyntiin alle +8c lämpötiloissa (eikä pakkasellakaan). Auton takuuaika loppuu ensi maaliskuussa. Auto on käynnistetty arviolta 300-400 kertaa vajaapyttyisenä. Muut sylinterit tulevat mukaan noin 1 min kuluttua startista. Maahantuoja ja autoliike väittävät ettei römpöttävästä käynnistyksestä ole haittaa moottorille eli ei vaurioita. Onko väite totta? Eikö se vaurioita venttiilejä ja mäntiä/renkaita tms?

Näytä vastaus

Vastaus:

Periaatteessa ei ole vaarallista, jos jokin sylinteri aluksi huilii, jos se kuitenkin tulee mukaan varsin pian. Vasta jos sylinteri on pimeänä ajon aikana, voi esimerkiksi katalysaattori saada liikaa poltettavaa ja vaurioitua ylikuumenemisen takia.

Mutta varsinainen pointti asiassa on, että auto ei ole tällöin kunnossa. Jokin syy tuohon ilmiöön pitää olla, ja kyllä korjaamon pitää se löytää. Tuskin se itsestään paranee, pikemminkin pahenee.

Seos syttyy sylinterissä, jos bensan ja ilman suhde on sopiva, ei liikaa eikä liian vähän bensaa ilman seassa. Toki myös kipinä on tarpeen. Vaatimukset siis ovat vähäiset, ja merkkikorjaamoksi itseään kutsuvan verstaan pitää pystyä selvittämään, mikä hommassa mättää. Vihjaise, että kannattaisi kenties tutkia, miten suihkutussuuttimet toimivat.

Jos se paja ei löydä vikaa, hanki ainakin todistus, että viasta on valitettu takuuajan puitteissa. Kun se vika sitten joskus löytyy, remontille on helpompi löytää oikea maksaja.

Julkaistu: 16.12.2008

Kysy ja asiantuntijamme vastaavat

Kirjoitathan kysymyksesi riittävän yksityiskohtaisesti, jotta voimme antaa mahdollisimman tarkan vastauksen. Valitsemme parhaat kysymykset ja julkaisemme ne. Nimeäsi ja yhteystietojasi ei julkaista.