Autot ja liikenne
Tuulilasi

Seat Ibiza 1.4 tsi FR ACT

Seat Ibiza 1.4 tsi FR ACT

Tapio Ketonen

Kysymys:

Seateista ei paljoakaan näytä olevan juttuja Tuulilasi- lehdessä.. ehkä se jää VW: n varjoon. Kestotestissä oli Golf samalla koneella ja ihmettelin eroa esim. kiihtyvyydessä.. Golfille merkitty 0-100 km/h 9.4 s mutta Ibizalle 7.8 !? Mistähän moinen ero tulee, ei painossa kai niin isoa eroa ole ? Onkohan kyseisessä moottorissa mahdollista poistaa sylinterien lepuutus käytöstä ? Esim. sensorien poistolla tms. ? Myyjähän tietenkin kehuu toiminnan huomaamattomaksi mutta käyttäjien kokemuksien mukaan on välillä täristystä tai nykimistä .

Näytä vastaus

Vastaus:

Voi olla, että Seatissa on painotettu enemmän suorituskykyä välityssuhteita valittaessa. En kuitenkaan ole tutustunut Golfin ja Leonin eroihin, joten tuo oli täyttä arvailua.

Sylinterien lepuutusta ei voi poistaa millään sensorien poistolla, koska sitä ohjataan moottorinohjauksen tietojen perusteella. Tietenkin järjestelmä lakkaa toimimasta, jos nokka-akselin nokkaholkkeja siirtävien ohjainyksiköiden liittimet irrotetaan, mutta pelkään pahoin, että se vaikuttaa yös muuhun moottorin toimintaan, pahimmillaan estää jopa käynnin tai siirtää moottorinohjauksen vikatilaan. 

Joissakin olosuhteissa sylinterien lepuutus tosiaan aiheuttaa täristystä ja nykimistä, mutta siitä selviää helposti käyttämällä pienempää vaihdetta. Normaalissa ajossa siitä ei ole mitään haittaa.

Julkaistu: 5.10.2014

Kysy ja asiantuntijamme vastaavat

Kirjoitathan kysymyksesi riittävän yksityiskohtaisesti, jotta voimme antaa mahdollisimman tarkan vastauksen. Valitsemme parhaat kysymykset ja julkaisemme ne. Nimeäsi ja yhteystietojasi ei julkaista.