Tuulilasi

Sähköinen käsijarru yllättää

Sähköinen käsijarru yllättää

Tapio Ketonen

Kysymys:

Pari ikävää otsikkoa

…parkkipaikalta Kemijokeen vyörynyt auto tuli hänen päälleenhttp://www.lapinkansa.fi/cs/Satellite?c=AMArticle_C&childpagename=LKA_newssite%2FAMLayout&cid=1194914416905&p=1194596027240&packedargs=packedargs%3DAMArticleCommentThreadDetails%25253AcurrentPage%253D4&pagename=LKAWrapper

…henkilöauto oli lähtenyt yllättäen liikkeelle lievästi viettävällä pihamaalla (tässä ei ole auton tyypistä tietoa)http://www.iltasanomat.fi/kotimaa/art-1288746534645.html

epäilen tapahtumaketjun seuraavaksi, erään konsermimerkkiryppään kohdalla:Autoa on siirretty vapauttamalla seisontajarru nappia painamalla, pysähdytty ja sammutettu moottori Stop-napista (mikäli lähtiessä seisontajarrunappiin ei ole koskettu, menisi seisontajarru automaattisesti päälle). Mäkiavustin pitää auton muutaman sekunnin paikoillaan, mutta mistään ei näy onko seisontajarru päällä, eikä seisontajarrua myöskään saa päälle sytytysvirran pois kytkeytymisen jälkeen.

Autosta ennättää nousta pois, ennen kuin mäkiavustin vapauttaa jarrun ja auto lähtee liikkeelle. Ainoa tapa saada se pysähtymään olisi päästä takaisin sisään painamaan jalkajarrua.

Paljonkohan näitä tapauksia pitää saada julkisuuteen, ennen kuin Trafi vaatii korjauskutsun???

Näytä vastaus

Vastaus:

Tuollaisia tapauksia on tapahtunut jo silloin, kun sähköisiä seisontajarruja tai mäkilähtöavustimia ei ollut edes keksitty. Voihan ainakin se tapaus, jossa kuski jäi autonsa alle, olla johtunut tuosta mäkilähtöavustimesta. Pitäisin kuitenkin todennäköisempänä sitä, että autot on jätetty huonosti päälle työnnetyn vaihteen varaan.

Tuo Lapin Kansan jutussa oleva video paljastaa hieman oudon ilmiön. Passatissa ainakin oikea takapyörä oli lukossa. Voi olla, että sähköinen seisontajarru on mennyt veden vaikutuksesta päälle joessa, tokko auto olisi sinne vierinyt, jos yksikin pyörä olisi noin vahvasti vastustanut.

Itsellenikin on käynyt pari kertaa niin, että olen ollut työntävinäni vaihteen päälle, mutta  sitten auto onkin alkanut liukua, onneksi niin, että olen itse ollut vielä istumassa kuskin paikalla. Sähköinen käsi- eli seisontajarru on yleensä on-off-tyyppinen, eli se joko istuu kiinni lujaa, tai on täysin auki.

Julkaistu: 3.10.2014

Kysy ja asiantuntijamme vastaavat

Kirjoitathan kysymyksesi riittävän yksityiskohtaisesti, jotta voimme antaa mahdollisimman tarkan vastauksen. Valitsemme parhaat kysymykset ja julkaisemme ne. Nimeäsi ja yhteystietojasi ei julkaista.