Tuulilasi

Ruostesuojauksesta

Ruostesuojauksesta

Tapio Ketonen

Kysymys:

Minulla on 1 v. vanha auto, jonka ruostesuojauksesta en ollut huolissani ennen kuin luin jutun jostakin ruotsalaisesta tutkimuksesta, jossa autoni (Nissan Quashqai) ruostesuojaus luokiteltiin heikoksi.

Missä vaiheessa tällainen auto kannattaisi ruostesuojata tehtaan suojauksen lisäksi? Ja olisiko tällöin kyseessä joku lisäsuoja vai täysi suojaus?

Ruostesuojausfirmat mainostaa, että suojaus vaimentaa melutasoa. Onko tässä mitään perää?

Näytä vastaus

Vastaus:

Ruosteenestokäsittely pitäisi tehdä jo tehtaalla, jossa ruostuminen ei vielä ole alkanut. Koska se ei kuitenkaan EU:n nykyisten tiukkojen hiilivetypäästörajoitusten takia sekä valmistajien ahneuden takia ole mahdollista, seuraavaksi paras ratkaisu on viedä auto heti, ennen kotiin tuontia, suoraan ruosteenestokäsittelyyn.Toki myöhemminkin voi suojata, mutta pääsääntö on, että mitä aikaisemmin suojataan, sitä parempi.

Suoja-aineella estetään ilman hapen pääsy korin teräkseen. Samaa yrittävät tehdä myös auton pohja- ja pintamaalit, ja kieltämättä niiden osuus onkin tässä tärkein. Koska maali kovettuu, korin saumakohtiin syntyy käytössä pieniä halkeamia, joista ilma pääsee tunkeutumaan suojaamattomaan peltiin, ja siitä se ruostuminen alkaa. Suoja-aineen ideana on se, että joustavana säilyvä kerros peittää nämä halkeamat, jolloin ilma pidetään poissa paljaasta pellistä.

Koteloiden sisään ruiskutetaan ohutta suoja-ainetta, pohjan ulkopintoihin paksumpaa, joka kestää kulutusta. Tämä kerros on yleensä muutaman millimetrin paksuinen, ja tällaisena se vaimentaa myös alustasta koriin johtuvia ääniä. Eri automalleissa vaikutus sisämeluun on erilainen.

Julkaistu: 23.1.2013

Kysy ja asiantuntijamme vastaavat

Kirjoitathan kysymyksesi riittävän yksityiskohtaisesti, jotta voimme antaa mahdollisimman tarkan vastauksen. Valitsemme parhaat kysymykset ja julkaisemme ne. Nimeäsi ja yhteystietojasi ei julkaista.