Autot ja liikenne
Tuulilasi

Renkaiden kehitys

Renkaiden kehitys

Tapio Ketonen

Kysymys:

Kuinkahan paljon parempia ovat tällä hetkellä myynnissä olevat renkaat kuin esimerkiksi renkaat kymmenen tai 20 vuotta sitten? Kuinka nopeaa noin yleisesti on ollut renkaiden kehitys? Näyttää siltä, että muutaman vuoden vanha rengasmalli ei yleensä enää pärjää vertailussa uudemmille malleille. Siitä saa helposti käsityksen, että renkaiden kehitysvauhti on melko huimaa. Selailin joku aika sitten kymmenisen vuotta vanhoja rengastestejä ja vertasin niitä tuoreisiin testeihin. Jarrutusmatkoja, vesiliirtonopeuksia jne. vertailemalla ei kyllä yleisestä kehitystasosta voi vakuuttua: Näytti esimerkiksi siltä, että nykypäivän renkaat lähtevät helpommin vesiliirtoon kuin renkaat kymmenen vuotta sitten.

Miksi muuten renkaita ylipäänsä pitää niin kovasti kehittää? Eikös tieolosuhteet kuitenkin säily suurinpiirtein vakioina. Jos kerran löydetään hyvä kombinaatio, niin mitä sitä muuttamaan. Tietenkin paineet kulutuksen pienentämiseksi asettavat haasteita, samoin muuttuvat rengaskoot jne.

Näytä vastaus

Vastaus:

Taitaapa olla, että painopiste kehitystyössä on sellaisen kompromissirenkaan tekemisessä, joka pitää hyvin märällä, vastustaa vesiliirtoa, ohjautuu hyvin, on suuntavakaa ja vierii mahdollisimman herkästi. Silti sen pitää olla myös talodellinen valmistaa. Kulumiskestävyys ei palvele valmistajien etuja, kunhan se ei ole niin huono, että se alkaisi jo haitata myyntiä.

Kuten totesit, rengaskokojen muuttuminen aiheuttaa kehitystyötä. Ulkonäkösyyt vaativat aina vain matalampia rengasprofiileja, ja niistäkin pitää kehittää sellaisia, että autoilla voidaan ajaa. Tämä vaatii paljon kehitystyötä ennen kaikkea renkaiden runkorakenteisiin.

En sitten tiedä, missä määrin vanhojen rengasmallien heikompaan menestymiseen on syynä nimenomaan tuo taloudellisuuden etsiminen. Rengasvalmistajien tarkimmin varjeltuja salaisuuksia ovat kumiseosten koostumukset. Luonnonkumi on kallis materiaali, mutta se antaa myös parhaita ominaisuuksia renkaille. Tulee helposti mieleen, että kun uusi rengasmalli tulee myyntiin, alkuvaiheessa sen valmistukseen käytettäisiin enemmän luonnonkumia sisältävää kumiseosta. Näin uutuuden ominaisuudet saataisiin todella hyviksi.

Kun rengas on saatettu onnistuneesti markkinoille, vauhtiin pääsevät talousosaston punakynämiehet. Säästöjen etsinnässä luonnonkumin osuuden vähentäminen kumiseoksessa on varsin tehokas keino. Se palvelee toistakin päämäärää. Kun markkinoille tuodaan uutta rengasmallia, sen luonnollinen vertailukohde on edellinen rengasmalli. Kun sen edellisen ominaisuudet ovat säästeliäämmän kumiseoksen ansiosta hieman heikentyneet, uusi rengas – jossa on tietenkin taas käytetty enemmän luonnonkumia sisältävää seosta – onkin selkeästi parempi kuin edeltäjänsä.

Rengas on tuoretuote, joten ei voida tehdä sitäkään, että otettaisiin talteen rengaskerta silloin, kun rengasmalli on juuri esitelty, ja verrattaisiin sitä rengasmallin viimeisen valmistussarjan renkaisiin. Renkaat kuivuvat ja kovettuvat, joten vanhat renkaat menettävät ominaisuuksiaan. Omien havaintojeni mukaan nykyisissä renkaissa käytetty kumi kovettuu ja hapertuu paljon nopeammin kuin ennen. Olen katsellut joitakin 50-luvun alusta peräisin olevia traktorin renkaita, joissa kumi on vielä hyväkuntoisen näköistä. Uudempien renkaiden kumiin ilmestyy murtumia jo kymmenen vuoden jälkeen.

Julkaistu: 5.12.2014

Kysy ja asiantuntijamme vastaavat

Kirjoitathan kysymyksesi riittävän yksityiskohtaisesti, jotta voimme antaa mahdollisimman tarkan vastauksen. Valitsemme parhaat kysymykset ja julkaisemme ne. Nimeäsi ja yhteystietojasi ei julkaista.